Tinjauan terhadap 1,027 rakyat Malaysia mendapati majoriti responden mengutamakan kepentingan warga tempatan berbanding golongan pelarian.

Bagaimanapun, pandangan ini lebih popular dalam kalangan responden yang lebih berumur dengan 92 peratus daripada golongan berusia 31 tahun ke atas yang bersetuju berbanding 74 peratus daripada mereka yang berusia 30 tahun ke bawah.

Ini berdasarkan hasil tinjauan ‘Malaysia’s Temperature Check’ yang dijalankan oleh Undi 18, Architects of Diversity dan Vase.ai bagi membandingkan pandangan terhadap isu-isu semasa mengikut umur.

Antaranya termasuk isu pelarian yang menjadi pertikaian sejak kebelakangan ini, terutama ketika pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak 18 Mac lalu yang menyaksikan pelarian Rohingya dihantar pulang ke Bangladesh.

31 peratus responden berusia 30 tahun ke bawah kurang pasti sama ada tindakan kerajaan menghantar pulang pelarian adalah langkah yang wajar, manakala 82 peratus responden 31 tahun ke atas bersetuju.

Dalam pada itu, berhubung sama ada golongan pelarian patut dibenarkan bekerja, 41 peratus responden bawah 30 tahun kurang pasti, berbanding 60 peratus responden 31 tahun ke atas tidak setuju.

Selain isu pelarian, golongan muda turut menunjukkan pendirian lebih positif terhadap pelaksanaan cukai.

45 peratus responden bawah 31 tahun bersetuju bahawa kerajaan patut meningkatkan cukai bagi menambah peruntukan sistem kesihatan negara, manakala 45 peratus rakyat berusia 31 tahun ke atas tidak setuju.

Selain itu, kedudukan agama dalam masyarakat dan politik antara aspek yang turut menjadi pertikaian responden dalam tinjauan ini.

29 peratus responden bersetuju bahawa mereka mengutamakan pemimpin yang beragama berbanding yang mematuhi undang-undang, sementara 39 peratus tidak bersetuju.

Manakala 31 peratus kurang pasti sama ada agama lebih penting dilindungi berbanding ekonomi.

Isu bahasa pengantar dalam sistem pendidikan negara juga mendapat kepelbagaian pandangan.

37 peratus responden bersetuju untuk menghapuskan sekolah vernakular manakala 38 peratus pula tidak bersetuju.

Berhubung penggunaan Bahasa Melayu dalam subjek Sains dan Matematik, 45 peratus bersetuju sementara 38 peratus yang lain tidak bersetuju.

Tambahan, 24 peratus responden tidak bersetuju bahawa Sijil Peperiksaan Bersama (UEC) patut digunakan untuk kemasukan ke universiti awam manakala 35 peratus bersetuju.

Tinjauan dijalankan secara dalam talian ke atas responden pada 3 September lalu menggunakan mekanisme persampelan secara aktif.

Responden dipilih berdasarkan etnik, gender, negeri, jenis pekerjaan dan pendapatan isi rumah supaya ia dapat memberi gambaran ciri-ciri rakyat yang lebih tepat.