KUALA LUMPUR: Sehelai baju raya cukup bermakna buat mereka yang kurang berkemampuan bagi meraikan lebaran yang bakal disambut pada Sabtu (esok).

Bagi memberikan senyuman dan berkongsi kegembiraan di hari raya, pelbagai pihak tampil untuk meringankan beban khususnya kumpulan B40 dan miskin bandar.

Antara usaha yang digerakkan ialah #Projek Baju Raya oleh Kumpulan Media Karangkraf, dan dilaksanakan sejal awal puasa lalu.

Menerusi inisiatif tersebut, sebanyak 500 kilogram (kg) pakaian berjaya dikumpulkan hasil daripada sumbangan orang ramai.

.

Menurut Ketua Pemasaran dan Penjenamaan Grup Sinar Karangkraf, Nik Justin Nik Mohd Ariffin, jumlah tersebut dijangka memanfaatkan lebih 20,000 penerima daripada pelbagai golongan yang tidak berkemampuan.

"Objektif utama adalah untuk meringankan beban rakyat Malaysia yang sekarang ini terkesan dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu.

"Ini inisiaif korporat dan untuk tahun ini kita (Sinar Karangkraf) menambah lagi kempen baharu iaitu #Projek Baju Raya," katanya ketika ditemui Astro AWANI di Pusat Khidmat Gelandangan Medan Tuanku, di sini baru-baru ini.

Foto:Sinar Harian/Rafeq Redzuan

Mengulas lanjut, Nik Jastin berkata pihaknya telah membuat proses tapisan untuk memastikan pakaian yang diagihkan adalah berkualiti.

"Sebenarnya saya sedikit beremosi kerana sambutannya sangat menggalakkan.

"Kami tidak menjangkakan sambutan tetapi saudara dapat lihat sendiri, mereka sangat teruja dan beratur hampir setengah jam untuk menunggu giliran bagi mendapatkan baju raya.

"Memang baju-baju raya yang dikumpulkan, kami buat proses saringan dan pilih yang terbaik," tambahnya.

Sementara itu, Naib Yang Dipertua Persatuan Tindakan Wanita Islam Malaysia (Pertiwi), Datuk Munirah Abdul Hamid berkata, selain kerjasama mengagihkan baju raya, pihaknya turut mengadakan program menggunting rambut termasuk kepada gelandangan.

"Sebab kita mesti mempedulikan sesama kita dan jangan kita rasa, kita saja yang bersiap dengan baju baharu (di hari raya).

"Mesti tengok orang lain juga dan pada mereka yang tak mampu nak beli baju baharu, dan bila saya dengar ada pemberian baju baharu, saya begitu seronok," katanya.

.

Dalam masa yang sama, Munirah berharap kebajikan anak-anak golongan B40 dan miskin dari segi pendidikan, akan lebih terjamin pada masa akan datang dan diberikan lebih tumpuan.

Saksikan laporan penuh 'Makna Sehelai Baju Raya' pada 1 Syawal di Saluran 501 dan semua platform digital Astro AWANI.