KUALA LUMPUR:Malaysia mengalu-alukan pengratifikasian ke-50 Triti Mengenai Pengharaman Senjata Nuklear (TPNW). 

Kementerian Luar Negeri dalam satu kenyataan berkata, dengan tercapai 50 pengratifikasian, serta sejajar dengan Artikel 15 Triti tersebut, TPNW akan berkuat kuasa pada 22 Januari 2021.

Menteri Luar Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein, telah menandatangani surat cara pengratifikasian TPNW bagi pihak Kerajaan Malaysia pada 30 September 2020, menjadikan Malaysia sebagai Negara Pihak ke-46 kepada Triti tersebut.

"Selepas pengratifikasian Malaysia, Tuvalu, Jamaica, dan Nauru turut meratifikasi TPNW, diikuti  Honduras yang menjadi negara ke-50 dan terkini yang meratifikasi Triti tersebut pada 24 Oktober 2020 yang lalu," katanya kenyataan itu lagi pada Selasa. 

Malaysia merakamkan ucapan tahniah kepada semua Negara Pihak kepada TPNW dan menggalakkan negara-negara lain untuk mempercepat proses pengratifikasian terhadap Triti berkenaan.

Negara juga percaya penguatkuasaan TPNW di peringkat antarabangsa kelak akan memacu matlamat pelucutan senjata nuklear.

"Malaysia menggalakkan Negara-Negara Kuasa Nuklear dan Negara-Negara Bersenjata Nuklear untuk mengiktiraf bahawa kewujudan berterusan senjata nuklear merupakan risiko kepada semua negara, dan penghapusan senjata ini adalah perlu demi menjamin keselamatan bersama.

"Malaysia menegaskan sekali lagi komitmen tidak berbelah bahagi negara terhadap pelucutan senjata nuklear dan akan terus bekerjasama secara erat dengan rakan-rakan yang lain untuk mencapai dunia bebas dari ancaman senjata nuklear," menurut kenyataan itu. 

TPNW adalah surat cara antarabangsa yang mengharamkan senjata nuklear secara komprehensif. TPNW telah dimeterai di PBB pada 7 Julai 2017, dan bertujuan untuk melarang segala aktiviti yang berkaitan dengan senjata nuklear, termasuk pembangunan, pengujian, pembuatan, perolehan, pemilikan, penyimpanan, penempatan, dan penggunaan.

Triti tersebut akan menjadikan senjata nuklear tidak sah di sisi undang-undang antarabangsa.