PUTRAJAYA: Malaysia mengalu-alukan pengumuman Wilayah Pentadbiran Khas Hong Kong (HKSAR) untuk menubuhkan Pejabat Ekonomi dan Perdagangan Hong Kong (HKETO) di Kuala Lumpur.

Pembukaan HKETO ini mencerminkan usaha berterusan untuk mengukuhkan lagi hubungan ekonomi dan perdagangan antara Hong Kong dan Malaysia.

Kementerian Luar Malaysia atau Wisma Putra dalam satu kenyataan pada Rabu memaklumkan keputusan ini adalah susulan daripada cadangan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim kepada Ketua Eksekutif HKSAR John Lee semasa mesyuarat dua hala di Putrajaya pada Julai 2023.

"Pembukaan HKETO di Kuala Lumpur bukan sahaja mencerminkan lembaran baharu dalam hubungan Malaysia-Hong Kong tetapi juga menjadikan Ulang Tahun ke-50 hubungan Diplomatik Malaysia-China lebih bermakna," menurut Wisma Putra.

Terletak di lokasi strategik di Asia Tenggara, Wisma Putra berkata bahawa Malaysia akan terus memperluaskan dan memperkukuhkan kedudukannya sebagai rakan penting Hong Kong dalam bidang perdagangan, pelaburan dan kerjasama ekonomi yang sedia ada antara kedua-dua pihak.

Kekuatan dan keakraban hubungan ini jelas diperlihatkan oleh nilai dagangan antara kedua-dua pihak, menurut kenyataan itu.

Pada 2023, Malaysia dan Hong Kong melaporkan jumlah perdagangan RM105.09 bilion (US$23.03 bilion) - jumlah eksport direkod pada RM89.84 bilion (US$19.69 bilion), manakala jumlah import bernilai RM15.25 bilion (US$3.34 bilion), dengan imbangan perdagangan memihak kepada Malaysia.

Wisma Putra juga berkata pertukaran lawatan peringkat tinggi antara kedua-dua pihak adalah aktif dan amat baik.

Selain daripada lawatan Ketua Eksekutif HKSAR tahun lepas, Setiausaha Kewangan dan Setiausaha Perdagangan dan Pembangunan Ekonomi turut mengunjungi Malaysia pada Mac dan Julai 2023.

Menteri-menteri Kabinet Malaysia, termasuk Menteri dan Timbalan Menteri dari Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), Kementerian Pengangkutan (MOT), Kementerian Pelancongan dan Budaya (MOTAC) serta Timbalan Menteri Luar Negeri juga telah mengadakan lawatan ke HKSAR.

-- BERNAMA