KUALA LUMPUR: Malaysia diingatkan agar tidak bodoh sombong dengan hanya mengikut langkah negara Barat dalam mengekang penularan pandemik COVID-19.

Menurut Penasihat Penyelidik Institusi Penyelidikan Khazanah, Profesor Jomo Kwame Sundaram, Malaysia tidak sepatutnya terikut-ikut dengan cara negara Barat mengendalikan penularan wabak pandemik COVID-19.

Menurut Jomo, Malaysia tidak boleh menjadi bodoh sombong dan perlu merendah diri untuk belajar daripada negara-negara jiran terdekat, termasuk yang lebih miskin, dalam soal pengurusan wabak itu.

“Kalau kita sanggup merendahkan diri dan belajar daripada pengalaman negara-negara lain, terutamanya dunia ketiga.

“Vietnam jauh lebih miskin daripada kita, Laos negara termiskin dalam Asean. (Tetapi) mereka lebih berjaya daripada kita. Apa sebabnya? Laos itu bersempadan dengan China.

“Tapi, mungkin kita seolah-olah macam bodoh sombong. Kita terikut-ikut barat, kaedah barat.


COVID-19 | Malaysia jangan bodoh sombong ikut, barat sahaja

BACA: Darurat selepas PKP 2.0, ibarat jatuh ditimpa tangga - Prof Jomo

“Jadi bagi saya, tindakan pragmatis perlu, dalam menangani wabak,” katanya dalam sidang media ‘Darurat dan Mudarat Ekonomi’ yang dianjurkan Jawatankuasa Merayu Penamatan Proklamasi Darurat di Hotel Tamu, Kuala Lumpur hari ini.

"Saya tidak mengatakan bahawa cabaran wabak sudah tamat, tetapi mereka dapat mengawal ekonomi yang tumbuh pada tahun 2020 adalah ekonomi di Asia Timur," katanya dalam sidang media ‘Darurat dan Mudarat Ekonomi’ yang dianjurkan Jawatankuasa Merayu Penamatan Proklamasi Darurat di Hotel Tamu, di sini pada Isnin.

Jomo turut berkata, tindakan Korea Selatan juga boleh diambil contoh apabila tiada Pergerakan Kawalan Pergerakan (PKP) dilaksanakan, sebaliknya pengesanan kontak rapat serta ujian saringan secara besar-besaran dijalankan.