Malaysia, yang menekankan pendekatan Wasatiyyah atau kesederhanaan dalam pentadbirannya, mampu menjadi orang tengah yang berkesan dalam menyelesaikan konflik yang melanda umat Islam di selatan Thailand, kata Timbalan Rektor Universiti Fatoni, Thailand, Dr Ahmad Umar Japakiya.

Beliau berkata pintu rundingan ke arah perdamaian kembali terbuka selepas Barisan Revolusi Nasional Melayu Patani (BRN) pada 10 April lepas menyatakan kesediaan untuk berunding dengan kerajaan tentera pimpinan General Prayuk Chantiocha yang sebelum itu menolak untuk berbuat demikian atas alasan tertentu.

Katanya BRN menyatakan kesediaan ke meja rundingan atas tiga syarat, antaranya majlis rundingan hendaklah disaksikan oleh pihak negara luar atau organisasi antarabangsa yang berwibawa dan berpengaruh di peringkat antarabangsa.

"Dalam hal ini, kami melihat Malaysia melalui (Perdana Menteri) Datuk Seri Najib (Tun Razak) dengan pendekatan Wasatiyyah, seimbang, adil dan tidak keterlaluan dalam melakukan sesuatu perkara mampu berperanan penting sebagai mediator bagi mengatur dan mempertemukan pihak bertelagah di meja rundingan," katanya.

Beliau berkata demikian selaku ahli panel semasa membentangkan kertas kerja bertajuk ''Perjuangan Politik Minoriti Umat Islam di Thailand: Hak-hak dan Kewajipan Pemerintah'' pada Seminar Antarabangsa Wasatiyyah 2017 Fiqh Wala dan Taat: Peranannya dalam Mensejahterakan Negara di Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC) di sini hari ini.

Ahmad Umar menarik perhatian bahawa ketokohan Najib dan Malaysia yang pernah bertindak sebagai fasilitator yang membawa kepada perjanjian persefahaman (MoU) antara Gerakan Perjuangan Kemerdekaan Patani dan Majlis Keamanan Negara Thailand di Kuala Lumpur pada 28 Feb 2013 mampu mempengaruhi kedua-dua pihak untuk dipersetujui diangkat sebagai mediator bagi rundingan seterusnya.

Beliau berkata MoU yang turut disaksikan Najib bersama Perdana Menteri Thailand Yingluk Chinawat pada masa itu bagaimanapun hanya dapat disusuli dengan beberapa dialog sebelum berlaku rampasan kuasa di Thailand, yang menyaksikan Yingluk diturunkan dan digantikan General Prayuk pada 22 Mei 2014, yang membawa kepada dialog majlis rundingan damai terhenti.

"Kalau pada 2013, Malaysia bertindak selaku fasilitator yang memberikan kemudahan tempat pertemuan tetapi untuk menyelesaikan krisis yang ada di selatan Thailand ketika ini, kami amat mengharapkan peranan itu ditingkatkan kepada mediator," katanya.

Ahmad Umar berkata sebagai mediator, Malaysia melalui Perdana Menterinya yang disegani boleh bercakap dengan pihak kerajaan Thailand serta memberikan syor kepada BRN untuk membolehkan kedua-dua pihak duduk di meja rundingan bagi menyelesaikan isu yang melanda umat Islam di negara itu sejak sekian lama.

-- BERNAMA