ISKANDAR PUTERI: Malaysia telah menerima pelaburan sebanyak RM76 bilion melibatkan pusat data bagi tempoh 2021 sehingga Mac tahun ini, kata Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Beliau berkata ia merupakan satu pertumbuhan yang besar dan turut disokong oleh beberapa faktor, selari dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan negara ini sebagai hab pusat data di rantau Asia.

"Sekarang ini sudah banyak (pusat data) tetapi apabila kita melihat kepada pertumbuhan, ia adalah besar.

"Sasaran kita (adalah) menjadi hab kepada bukan sahaja rantau ASEAN tetapi juga Asia," katanya kepada pemberita selepas menyempurnakan majlis perasmian sebuah pusat data di Taman Teknologi Nusajaya, di sini, hari ini.

Katanya antara faktor yang mendorong kepada pertumbuhan pusat data itu, termasuklah dasar kerajaan dan galakan mengenai tenaga boleh diperbaharui (RE), tanah serta ekosistem ekonomi digital sedia ada.

Beliau berkata ini terbukti dengan komitmen pemain industri menerusi Perjanjian Bekalan Elektrik (ESA) antara TNB dan empat pemain pusat data melibatkan bekalan dengan jumlah kapasiti 1,500 megawatt (MW).

Turut hadir Pengerusi Jawatankuasa Pelaburan, Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Johor Lee Ting Han.

Terdahulu, dalam ucapan, Tengku Zafrul berkata ekonomi digital menjadi antara tunjang ekonomi utama Malaysia, menyumbang 23.2 peratus kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negara atau RM348 bilion pada 2021.

"Sumbangan ini dijangka mencecah 25.5 peratus menjelang 2025, atau lebih RM382 bilion (kira-kira US$84 bilion).

"Bagi bahagian pasaran pusat data di Malaysia, unjuran itu adalah amat baik, dengan jangkaan purata kadar pertumbuhan tahunan sebanyak 16 peratus atau US$2.08 bilion (RM9.36 bilion) dari 2021 hingga 2026," katanya.

-- BERNAMA