Mana-mana pihak serta organisasi media diminta tidak membuat cubaan melagakan UMNO dengan rakyat demi kepentingan serta motif politik peribadi semata-mata.

Ketua Pemuda UMNO Wilayah Persekutuan, Razlan Muhammad Raffi berkata, cubaan portal berita Malaysiakini yang dikatakan mengelirukan rakyat selama ini disifatkan keterlaluan sehingga menimbulkan kebencian kepada UMNO.

"Malaysiakini sejak dahulu sentiasa berusaha melaga-lagakan rakyat dengan UMNO. Cubaan semalam semasa memaparkan gambar bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad yang digelapkan di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) dilihat keterlaluan.

"Kami berada di lokasi, tidak ada langsung kejadian seperti yang didakwa Malaysiakini. Ia dakwaan yang tidak masuk akal," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Pada Rabu, portal Malaysiakini memaparkan laporan potret Dr Mahathir di hadapan Dewan Tun Razak yang gelap dan tidak kelihatan.



Laporan itu menyebut, menurut seorang anggota polis penjaga di kawasan itu, lampu tersebut 'terbakar' dan masih belum diganti dengan mentol baru.

Kata Razlan, cubaan itu disifatkan kemuncak usaha Malaysiakini pada Khamis yang memulakan misi mengelirukan rakyat dengan memutarbelit kenyataan kenyataan Pengerusi Majlis Amanah Rakyat (MARA) Tan Sri Annuar Musa berhubung pembelian hartanah di Melbourne, Australia.

BACA: PM perincikan isu hutang 1MDB, kemelut bersama Tun Mahathir

"Mereka cuba dari pagi sehingga malam, cukup-cukuplah Malaysiakini hendak melagakan rakyat dengan UMNO dengan cara begini," ujarnya.

BACA: PM Najib kecewa kenyataan pengerusi MARA diputar-belit

Pada Rabu, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kecewa kerana kenyataan Annuar diputarbelitkan sesetengah media.

Najib menjelaskan keputusan mengenai pembelian hartanah itu dibuat secara konsensus oleh Majlis Ekonomi. Keputusan hanya dibuat secara konsensus oleh Majlis Ekonomi.