Seorang mangsa culik warga Indonesia yang dilaporkan hilang di perairan Tambisan Lahad Datu pada 22 Disember lalu berjaya diselamatkan pasukan Joint Task Force (JTF) Filipina.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Abdul Hamid Bador yang mengesahkan perkara berkenaan berkata pihak keselamatan Filipina telah menghubungi pasukan keselamatan negara untuk memaklumkan perkara terbabit.

Mangsa, Muhammad Farhan Mahrudin diselamatkan dalam satu operasi serbuan di Barangay Batu-Batu, Indanan, Filipina, pada Rabu.

"Mangsa ini dijangka akan serahkan kepada wakil kerajaan Republik Indonesia selepas selesai menerima rawatan.

“Dengan pembebasan ini, tiada lagi sebarang tahanan yang melibatkan kejadian penculikan di Timur Sabah berada di kawasan Filipina dua orang yang diculik bersama mangsa juga telah dibebaskan pada 22 Disember yang lalu," katanya dalam sidang media selepas mengadakan lawatan ke pejabat ESSCom, di sini pada Khamis.

Terdahulu, mangsa bersama dua rakannya yang juga kru bot nelayan, Maharudin Lunani dan Samiun Maneu diculik kumpulan Abu Sayyaf ketika memukat ikan di perairan Tambisan Lahad Datu, pada September tahun lalu.