Ramai penumpang Malaysian Airline System Bhd telah membatalkan pelan penerbangan mereka selepas bencana kedua melanda syarikat itu dalam tempoh empat bulan.

Menurut laporan Bloomberg, agen pelancongan dari Melbourne, Singapura, New Delhi dan Malaysia berkata tempahan penerbangan telah dibatalkan melebihi 20 peratus di beberapa tempat, terutamanya selepas tragedi MH17.

Contohnya, pasukan ragbi wanita Samoa menukar syarikat penerbangan pilihan mereka dari MAS kepada Thai Airways International Pcl untuk membuat perjalanan ke acara Piala Dunia di Perancis.

Pembatalan-pembatalan tersebut boleh meningkatkan masalah kewangan kepada syarikat yang pemegang saham utamanya adalah Khazanah Nasional Bhd.

Sebelum tragedi MH17 dan selepas tragedi MH370, Khazanah telah mengumumkan bahawa ia hanya mempunyai wang yang mencukupi untuk beroperasi selama setahun.

Mengungkap kata-kata pengurus di cawangan Escape Travel Sdn Bhd di Petaling Jaya, Ann Chitumbalam, laporan itu berkata penumpang kini ‘sangat, sangat takut tentang apa-apa kejadian yang akan berlaku lagi.
Chitumbalam berkata 30 peratus daripada penempahan yang dibuat untuk MAS telah dibatalkan.

"Pemegang tiket "tidak mahu mengambil risiko," katanya.

Pada 19 Jun, Mas berkata ia akan mengetepikan sebarang fi yang dikenakan ke atas penumpang yang mahu membuat perubahan dalam jadual perjalanan ke mana-mana destinasi MH.

MAS juga telah berkata berikutan insiden MH17, penumpang yang mahu menangguhkan atau membatalkan rancangan perjalanan mereka boleh mendapatkan bayaran balik, termasuk tiket yang tidak membolehkan mereka mendapatkan bayaran balik.