Malaysia Airlines (MAS) menyemak semula dasar bagasi daftar masuknya.

Berkuat kuasa 28 Mei, penumpang dibenarkan mendaftar masuk maksimum dua bagasi percuma, masing-masing seberat 30 kilogram (Ekonomi), 40 kilogram (Bisnes) dan 50 kilogram (Kelas Satu).

Syarikat penerbangan negara itu juga menyemak semula beberapa kadar baharu untuk bayaran bagasi berlebihan muatan mengikut kadar blok setiap 5 kilogram.

Untuk perjalanan di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak, kadar baharu ialah RM45, antara Semenanjung dan Sabah atau Sarawak (RM55), Asean (RM70), Asia Selatan/China (RM100), Asia Utara/Australia, New Zealand dan Timur Tengah (RM115) dan Eropah RM170.

"Semakan semula itu terpakai untuk semua tiket, tanpa mengira tarikh dikeluarkan untuk perjalanan dari 28 Mei, 2014 dan seterusnya," kata MAS dalam satu kenyataan.

Ia berkata peruntukan bagasi bayi yang kini 10 kilogram satu dan pengangkutan air Zamzam dari tanah suci, tidak berubah.

Bagi penumpang yang mengerjakan Umrah dan Haji, peruntukan khas 10 kilogram setiap botol 10 liter air Zamzam dibenarkan dari Jeddah-Kuala Lumpur dan destinasi seterusnya.

Peruntukan itu adalah tambahan kepada Elaun Bagasi Percuma dua bagasi setiap satu seberat 50 kilogram untuk Kelas Satu, dua beg setiap satu 40 kilogram untuk Kelas Bisnes dan dua beg setiap satu 30 kilogram bagi Kelas Ekonomi.

Ahli Enrich dan oneworld layak memperoleh berat muatan tambahan berdasarkan status keahlian mereka.