KUALA LUMPUR:Kadar ketidakpatuhan prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan (PKPP) direkodkan masih berada pada tahap tinggi, kata Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri.

Beliau menambah, pernah juga pihak penguat kuasa menahan dan mengenakan kompaun kepada hampir 1,000 individu dalam masa sehari atas pelbagai kesalahan pelanggaran SOP. 

Tiga kesalahan tertinggi yang sering dilaporkan setiap hari adalah tidak memakai pelitup muka di tempat awam yang sesak, premis gagal menyediakan peralatan dan merekod butiran pelanggan serta gagal mematuhi arahan penjarakan fizikal.

Berikut adalah lima perkara penting sidang media Ismail Sabri pada 4 November 2020:

1) PDRM  telah menahan 382 individu atas kesalahan ingkar arahan PKPP. 364 individu telah dikompaun dan 18 individu pula direman.

2) Op Benteng berjaya tahan 16 pendatang asing tanpa izin serta rampas 10 kenderaan darat.

3) 279 sekatan jalan raya (SJR) Operasi Benteng, melibatkan Polis Diraja Malaysia (PDRM), Angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (AKSEM).

4) 9,797 individu sedang menjalani kuarantin wajib di 66 hotel dan 19 premis lain

5) Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) dilaksanakan di Mukim 12 Daerah Barat Daya Pulau Pinang berkuat kuasa 6 hingga 19 November ini.