KUALA LUMPUR: Majlis Persatuan Pentadbir Universiti Awam Malaysia (MASTI) menawarkan diri untuk menyertai kumpulan perbincangan yang bakal dibentuk kerajaan bagi mengkaji semula gaji perkhidmatan awam seperti diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

MASTI dengan keahlian seramai 10,000 orang dalam kenyataan semalam memaklumkan sejak 12 tahun lepas, majlis berkenaan telah memainkan peranan aktif dengan mencadangkan pelbagai inisiatif dan penambahbaikan di peringkat universiti mahupun kebangsaan.

"MASTI menyambut baik saranan Perdana Menteri yang menyatakan bahawa kerajaan bersetuju untuk mengkaji semula skim gaji perkhidmatan awam dengan perbincangan awal mengenainya bermula minggu hadapan.

"Jika dilihat kepada tempoh terakhir gaji penjawat awam dinilai semula sudah menjangkau lebih 10 tahun, sudah tentu kajian dan pelaksanaan Skim Gaji Baharu Penjawat Awam akan menggembirakan lebih daripada 1.7 juta orang yang berada di dalam perkhidmatan hari ini," menurut kenyataan itu.

Perdana Menteri pada Jumaat lepas menyatakan kerajaan akan mengkaji semula skim gaji perkhidmatan awam di seluruh negara, dengan perbincangan mengenainya dibawa ke dalam mesyuarat Jemaah Menteri minggu hadapan.

Anwar berkata keputusan berkenaan berikutan tiada kenaikan diberikan bagi tempoh yang agak lama, dengan kali terakhir skim gaji berkenaan disemak adalah pada tahun 2013 dan beliau bersetuju dengan cadangan untuk memulakan pasukan mengkaji bagi tujuan itu.

Sementara itu, MASTI menyatakan antara cadangan yang pernah dikemukakannya termasuk mewujudkan skim perjawatan perkhidmatan awam yang bersifat 'schemeless' atau tanpa skim perkhidmatan, selari dengan 32 inisiatif pembaharuan dicadangkan oleh Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) bagi pembaharuan sektor awam.

Menurutnya, perjawatan tanpa skim yang lebih komprehensif dan berdaya saing adalah untuk menarik, membangun dan mengekal bakat terbaik dengan mewujudkan peluang semua skim menikmati gred tertinggi sebelum bersara.

-- BERNAMA