IPOH: Dianggarkan lebih 1,000 penduduk masyarakat Orang Asli di Bidor membantah cadangan untuk diadakan aktiviti pembalakan di kawasan seluas 80 hektar di Kompartemen 22, Hutan Simpan Bukit Tapah. 

Mereka dari Kampung Chang Lama, Kampung Chang Baru dan Kampung Senta, Bidor. 

Batin Kampung Chang Lama, Dahil Yok Chopil berkata bantahan berkenaan dibuat susulan kawasan yang dicadangkan itu didakwa bertindih dengan kawasan Wilayah Tanah Adat tiga kampung berkenaan. 

Menurutnya beliau bimbang sekiranya aktiviti pembalakan itu diteruskan, ia dikhuatiri akan menjejaskan kubur-kubur nenek moyang, alam semula jadi serta hasil hutan yang menjadi sumber utama mata pencarian mereka. 

“Kami tahu kerajaan negeri bergantung kepada hasil pembalakan. Tetapi apa gunanya duit kita dapat, tetapi rakyat jelata menjadi mangsa (bencana alam kesan daripada pembalakan).  

“(Sekiranya aktiviti itu diteruskan juga) sumber mata pencarian kami, sumber untuk kami dapatkan hasil hutan dan ubat-ubatan tradisional akan habis (musnah). 

“Saya minta kerajaan negeri fikirkan perkara ini dan mengambil tindakan serius. Mungkin dengan mengalihkan tapak pembalakan itu ke kawasan yang tidak melibatkan mana-mana penempatan Orang Asli di negeri ini,” katanya. 

Beliau berkata demikian ketika ditemui di pintu masuk Bangunan Perak Darul Ridzuan, di sini pada Isnin.

Terdahulu, lebih 100 orang daripada masyarakat Orang Asli termasuk 50 Tok Batin daripada seluruh negeri hadir bagi menyerahkan dua memorandum membantah pembalakan di wilayah tanah adat Orang Asli kepada Menteri Besar Perak Datuk Seri Saarani Mohamad yang diwakili Pegawai Khas, Azlan Aminuddin.  

Pada masa sama, Dahil berkata bantahan terhadap aktiviti pembalakan juga dibuat susulan kebimbangan berlakunya bencana alam seperti banjir lumpur dan tanah runtuh yang boleh meragut nyawa. 

Katanya beliau tidak mahu peristiwa hitam yang berlaku ke atas Pos Dipang pada tahun 1996 dan Pos Gedong pada tahun Tahun 1986 berulang dan berlaku di kawasannya. 

“Sudah lama kami suarakan perkara ini namun seperti tiada hasilnya. Justeru dengan memorandum ini, kami berharap kerajaan negeri mengambil serius bantahan kami,” ujarnya. 

Sementara itu, ADUN Sungkai, A. Sivanesan berkata perkara berkenaan bukan sahaja dibantah masyarakat Orang Asli malah penduduk lain juga menyuarakan bantahan sama.

Menurutnya kejadian banjir kilat dan lumpur yang melanda di beberapa penempatan di Sungkai pada Mei lalu didakwa berpunca daripada bekas kawasan pembalakan di Hutan Simpan Bukit Tapah yang dijalankan 30 tahun lalu. 

“Dahulu pernah ada aktiviti pembalakan dan kini longgokan kayu-kayu yang telah ditebang telah ditinggalkan di situ. 

“Jadi, apabila berlaku hujan lebat, lumpur bersama-sama kayu-kayu yang dilonggokkan itu telah hanyut sehingga memusnahkan dua jambatan perkampungan Orang Asli berhampiran,” katanya. 

Pada 25 Mei lalu, Saarani dilaporkan berkata kejadian hujan lebat luar biasa telah mengakibatkan hampir 1,000 penduduk Orang Asli di Rancangan Petempatan Semula (RPS) Jernang, Sungkai dan Kampung Poh, Bidor terperangkap susulan jambatan runtuh serta dihanyutkan air deras.