PUTATAN: Mayat seorang lelaki berusia 40 tahun akhirnya ditemui terapung pada jam 9.15 pagi selepas 16 jam operasi menyelamat dijalankan oleh pihak bomba dan polis di sungai Kampung Imbahan bermula pada Ahad.

Menurut Ketua Polis Daerah Penampang, Deputi Superintendan Mohd Haris Ibrahim berkata, mangsa yang dikenali sebagai Lasibi Lawahidu ditemui pasukan penyelamat 300 meter dari lokasi mangsa dilaporkan hilang dengan menggunakan dron dari Unit Dron Polis Diraja Malaysia (PDRM) Pasukan Gerakan Udara (PGU) Pangkalan Sabah.

"Pada jam 9.15 pagi tadi, pasukan penyelamat SAR berjaya menemukan mangsa dalam keadaan terapung dengan jarak 300 meter daripada lokasi di mana mangsa dilihat tenggelam ketika menyelamatkan anaknya semalam.

"Mangsa telah dikeluarkan dari sungai dan dibawa ke Hospital Queen Elizabeth (HQE) untuk tindakan lanjut," Haris berkata demikian ketika ditemui media di lokasi kejadian, hari ini.

Sebelum itu, dalam kejadian jam 5.30 petang semalam, Lasibi Lawahidu yang sedang memancing dilaporkan terjun ke dalam sungai selepas kereta jenis Perodua Myvi yang dinaiki bersama anaknya Mushab Umair Lasibi, 5, tahun secara tiba-tiba bergerak menuju ke dalam sungai.

Mangsa walau bagaimana pun sempat mengeluarkan anaknya daripada kereta sebelum dibantu oleh orang awam yang berada di kawasan kejadian.

Bagaimanapun ketika seorang lelaki awam menyambut kanak-kanak tersebut, Lasibi dikatakan tiba-tiba hilang dan dipercayai tenggelam.

Kejadian tersebut membawa kepada operasi menyelamat yang disertai oleh PDRM, Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Sabah, Angkatan Pertahanan Awam Malaysia (APM), Pasukan Polis Marin (PPM) Wilayah Empat Sabah, PGU, Pasukan Penyelamat Di Air (PPDA), Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) serta penduduk kampung.

Sementara itu, Haris turut mengingatkan orang awam agar tidak melakukan sebarang aktiviti di sungai berkenaan bagi mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.

Kejadian kanak-kanak lemas menurut beliau juga pernah berlaku di kawasan itu dua tahun yang lepas.

"Dua tahun lalu, kejadian yang hampir sama turut berlaku membabitkan kanak-kanak lemas di kawasan yang sama. Kita khuatir mungkin akan berlaku kejadian sama di masa hadapan.

"Polis menasihatkan penduduk di sekitar Putatan agar tidak melakukan aktiviti riadah seperti memancing di kawasan berkenaan bagi mengelak kejadian serupa berulang," Haris menambah.