TAPAH:Menteri Besar Perak, Ahmad Faizal Azumu ialah seorang pelajar yang nakal selain liat untuk belajar semasa di bangku sekolah, demikian diceritakan bekas gurunya, Azizan Hashim.

Azizan, 63, bagaimanapun berkata, di sebalik kenakalannya, Ahmad Faizal tahu menghormati orang dan mempunyai daya kepimpinan tinggi semasa menuntut di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Anderson, Ipoh.

Bekas guru disiplin dan Bahasa Inggeris itu berkata beliau mengajar menteri besar Perak tersebut semasa di tingkatan tiga dan empat.

"Saya pernah mengajar dia (Ahmad Faizal) subjek pendidikan jasmani tetapi banyak berurusan dengannya melibatkan urusan sahsiah kerana dia nakal sikit orangnya.

"Saya pernah pulas telinga dan sideburn (jambang) dia dan tidak sangka pula hari ini dia menjadi MB Perak dan menyampaikan sendiri anugerah kepada saya," katanya ketika ditemui pemberita selepas Majlis Sambutan Perayaan Hari Guru 2018 peringkat negeri di Sekolah Menengah Sains Tapah, di sini, hari ini.

Pada majlis itu, 36 guru menerima pelbagai anugerah dan Azizan menerima Pingat Penghormatan Guru kategori pesara yang disampaikan sendiri oleh Ahmad Faizal

Ahmad Faizal turut menyampaikan anugerah Tokoh Guru Negeri Perak 2018 kepada bekas Pengetua Sekolah Menengah Sains Bagan, Datuk Mohd Ardani Yunos.

Azizan yang juga wartawan sambilan sebuah akhbar tempatan berkata sebagai warga pendidik yang telah berkhidmat selama 39 tahun, beliau bangga dan teruja apabila mengetahui salah seorang anak didiknya berjaya menjadi seorang pemimpin.

"Setiap guru pasti mahu melihat anak didiknya berjaya mahupun menjadi pemimpin, jadi nasihat saya kepada Peja (Ahmad Faizal) jadilah pemimpin yang cemerlang dan memajukan negeri Perak ini," katanya.

Sementara itu, Ahmad Faizal dalam ucapannya meminta semua guru di negeri ini tidak hanya memberi tumpuan mengajar ilmu berdasarkan mata pelajaran khusus sahaja tetapi merangkumi pelbagai aspek.

Katanya, warga pendidik juga perlu melengkapkan diri dengan pengetahuan teknologi maklumat dan komunikasi (ICT) bagi memastikan anak murid sedia mendepani cabaran Revolusi Perindustrian 4.0.

"Survival generasi anak-anak kita dalam Revolusi Industri ke-4 tidak hanya bergantung kepada kemahiran mereka dalam bidang teknologi dan automasi, tetapi juga kekuatan emosi dan spiritual (kerohanian)," katanya.

- BERNAMA