IPOH: Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) mendedahkan terdapat kurang daripada dua peratus premis kediaman di bandar raya ini yang dikesan melanggar peraturan serta tidak mengikut spesifikasi pengubahsuaian kediaman sepertimana ditetapkan.

Datuk Bandar Ipoh Datuk Rumaizi Baharin berkata tindakan penguatkuasaan telah dilakukan terhadap pemilik premis berkenaan yang dipercayai menyewakannya kepada warga asing.

"Daripada maklumat yang disemak bilik yang terdapat di premis berkenaan sememangnya kecil namun tidaklah kritikal sepertimana bilik 'sangkar burung' yang dilaporkan oleh media di Kuala Lumpur.

"Kita juga ada melakukan pemantauan secara berkala bagi memastikan perkara ini tidak berlaku," katanya ketika ditemui pada sidang media selepas menghadiri Majlis Penyampaian Anugerah Restoran dan Kafe Terbersih dan Penyerahan Sijil Gred A Sempena Hari Kesihatan Persekitaran Sedunia 2023 di Bangunan MBI di sini, semalam.

Pada Ahad, Menteri Pembangunan Kerajaan Tempatan Nga Kor Ming menegaskan akan mengambil tindakan terhadap pemilik premis yang menyewakan bilik sewa sempit seumpama "liang lahad" kepada penyewa sekiranya ia tidak mengubahnya kembali kepada bentuk asal.

Dalam kenyataan sama, beliau turut memaklumkan perkara itu perlu dipandang serius kerana pengubahsuaian berkenaan mengundang risiko kesihatan mental dan keselamatan jika berlaku kebakaran.

Dalam perkembangan lain, Rumaizi berkata sebanyak 359 daripada 1,072 premis restoran, kafe dan tempat makan telah dianugerahkan sijil penilaian gred A dalam tempoh Januari hingga September 2023.

Beliau berkata penganugerahan itu berdasarkan borang pemantauan penilaian Establishment Makanan yang dikeluarkan oleh Jabatan Kerajaan Tempatan, Kementerian Pembangunan Kerajaan Tempatan (KPKT).

"Antara kriteria bagi melayakkan para pemilik premis ini dianugerahkan sijil penilaian gred A ini adalah berdasarkan tahap kebersihan terbaik dari sudut premis, penampilan diri, tempat penyediaan makanan serta kemudahan tandas," katanya.

Selain itu, katanya orang ramai terutama para pelancong boleh mengakses sistem MyGred MBI dilaman sesawang MBI bagi menyemak status kebersihan premis makanan yang ingin dikunjungi khususnya di bandar raya ini.

"Ia bukan hanya memudahkan malah secara tidak langsung dapat mempromosi premis makanan bersih kepada pengunjung dan pelancong yang mengunjungi bandar raya ini," katanya.

-- BERNAMA