MELAKA: Kerajaan negeri Melaka bercadang untuk membangunkan Taman Perindustrian Jerman di Bandar Teknologi Hijau, Ayer Keroh, di sini, bagi menempatkan syarikat pelabur dari negara berkenaan.

Ketua Menteri Datuk Seri Ab Rauf Yusoh berkata taman perindustrian di kawasan seluas 464.58 hektar itu dijangka dapat menempatkan sebanyak 20-30 syarikat dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan asas.

Beliau berkata cadangan tersebut adalah susulan daripada perkembangan positif membabitkan pelaburan beberapa syarikat Jerman yang beroperasi di negeri itu selain prospek pelaburan baharu.

"Adalah dijangkakan tiga syarikat sedia ada yang beroperasi di Melaka iaitu masing-masing Infineon Technologies, Muehlbauer ID Services dan Leuze Electronic akan menambah pelaburan baharu sebanyak RM3.6 bilion dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang.

"Tiga lagi syarikat baharu dari Jerman yang berpotensi juga menunjukkan minat untuk melabur di Melaka dengan anggaran pelaburan sebanyak RM400 juta," katanya pada sidang media selepas mempengerusikan Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (MMKN) Melaka di sini, pada Rabu.

Selain itu, Ab Rauf berkata acara Minggu Jerman akan turut dianjurkan pada tahun depan bersempena acara Tahun Melawat Melaka 2024 (TMM 2024).

Program selama seminggu yang disasarkan untuk diadakan dalam tempoh April hingga Jun, akan disertai oleh syarikat pelabur Jerman dalam pelbagai sektor industri selain menjadi platform untuk memperkenalkan produk atau teknologi, budaya dan makanan masyarakat tempatan bagi memeriahkan lagi TMM 2024.

-- BERNAMA