KUALA LUMPUR: Varian Delta COVID-19 mempunyai keupayaan menjangkiti yang lebih tinggi, walaupun terhadap mereka yang sudah disuntik dua dos vaksin.

Namun, jelas Timbalan Ketua Pengarah Kesihatan (Penyelidikan & Sokongan Teknikal) Kementerian Kesihatan Malaysia (Kkm), Datuk Dr Hishamshah Mohd Ibrahim, sistem pendinding diri boleh diperkuatkan lagi dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat.

Ia merangkumi pemakanan yang berkhasiat, pengurusan tekanan yang baik dengan melakukan aktiviti fizikal dan mental yang aktif sebagai antara contoh.

Jelasnya, kekuatan sistem imun tubuh tidak boleh bergantung kepada vaksin semata-mata.

"Jadi, mereka yang mendapat vaksin pertama, kita harap mereka akan dapatkan vaksin kedua dengan segera mengikut jangka waktu yang telah ditetapkan.

"Sebabnya, varian baru Delta ini, sekiranya mereka menerima satu dos saja, kebolehan untuk mencegah jangkitan yang serius ini hanya lebih kurang 30 peratus saja.

"Tetapi, selepas lebih kurang dua tiga minggu selepas dos kedua, ia dapat melindungi lebih daripada 65 peratus untuk AstraZeneca dan 75 peratus atau lebih, kalau Pfizer.

"Kebolehan untuk mencegah daripada infeksi yang serius adalah lebih tinggi selepas menerima dos kedua.

"Jadi, sementara menunggu dos yang kedua, mereka harus lebih berhati-hati. Maksudnya, janganlah kita keluar rumah, melainkan untuk hal-hal penting. Dan kita kena sentiasa berwaspada," katanya.

Beliau berkata demikian dalam program bual bicara Agenda AWANI pada Isnin.

Katanya, beliau risau melihat perkembangan di negara luar yang berasa sudah kebal selepas lengkap menerima dua dos.

"Apabila mereka sudah dapat dua dos, mereka rasa sudah kebal. Jadi, mereka keluar dan tidak mengendahkan lagi pengawalan kendiri yang tinggi.

"Di negara-negara ini terjadi peningkatan kes terhadap mereka yang telah menerima vaksin. Jadi, kita tak mahu perkara yang sama berlaku di negara kita," katanya. 

Walau sudah divaksin, perkuat lagi diri dengan gaya hidup sihat - Dr Hishamshah