KUALA LUMPUR: Menara KL bakal dihiasi dengan warna dan logo Kesatuan Eropah (EU) pada Ahad sempena meraikan Hari Eropah 2021.

Program itu dijalankan dengan kerjasama delegasi EU ke Malaysia dan Menara Kuala Lumpur Sdn Bhd sebagai lambang persahabatan dan perpaduan EU-Malaysia.

" Tarikh 9 Mei ialah hari ulang tahun EU yang turut meraikan ulang tahun deklarasi bersejarah, Schuman, projek keamanan berikutan Perang Dunia II.

"Tatkala dunia bertungkus lumus untuk memerangi wabak, Eropah membawa mesej perpaduan di seluruh dunia termasuk di Malaysia," kata kenyataan Delegasi EU ke Malaysia pada Jumaat.

EU adalah rakan kongsi lama Malaysia dan ASEAN, dan EU juga satu daripada rakan dagang terbesar di Malaysia.dan kedua-dua pihak juga komited dalam kerjasama berkaitan multilateralisme, keselamatan, pembangunan lestari dan digitalisasi.

Di samping EU turut mengeksport vaksin COVID-19 ke Malaysia manakala Malaysia mengeksport peralatan pelindungan diri (PPE) ke EU.

Sementara itu Ketua Pegawai Eksekutif Menara Kuala Lumpur Sdn. Bhd., Ainol Shaharina Sahar berkata pihaknya gembira dapat menjadi sebahagian daripada kerjasama itu untuk meraikan Hari Eropah.

"Dengan perpaduan dan saling menyokong antara satu sama lain Malaysia dan EU akan mempunyai masa depan bersama yang lebih cerah."

-- BERNAMA