AYER KEROH: Tindakan sekumpulan warga asing yang menyamar sebagai profesor dan pelajar serta terlibat kegiatan love scam, penipuan bungkusan (parcel scam) dan pengedaran dadah, berjaya ditumpaskan polis Melaka.

Dalam serbuan di tiga unit pangsapuri dan sebuah rumah di Bukit Beruang dan Ayer Keroh antara jam 5 pagi hingga 10 pagi semalam, polis menahan empat lelaki serta dua perempuan berusia antara 23 hingga 44 tahun, ketika mereka sedang leka menjalankan kegiatan berkenaan.

Pemangku Ketua Polis Melaka, Datuk Razali Abu Samah berkata, berdasarkan barang kes yang dirampas, sindiket terbabit dipercayai menjalankan kegiatan penipuan itu sejak enam bulan lalu.

“Bukti kegiatan penipuan ini dapat dilihat dengan penemuan skrip yang digunakan untuk berbual dengan mangsa. Skrip itu (menunjukkan) tatacara dia (sindiket) berbual dengan mangsa untuk menipu.

“Pihak polis akan menjalankan siasatan untuk mengenal pasti mangsa yang terlibat berdasarkan rekod perbualan di dalam telefon bimbit yang dirampas,”  ujar Razali.

Menurutnya, antara modus operandi yang digunakan sindiket berkenaan adalah dengan memperdaya mangsa menggunakan gambar lelaki berkulit putih bagi menarik minat golongan wanita untuk berbual seterusnya menawarkan cinta dan bungkusan yang akan dihantar kepada mereka.  

Beliau berkata demikian selepas menghadiri sambutan Hari Polis Ke-215 di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Melaka di Bukit Beruang hari ini.

Tambah Razali, pihaknya masih menyiasat jumlah kerugian dan bilangan mangsa yang diperdaya sindiket terbabit sejak enam bulan lalu.

Hasil pemeriksaan di rumah suspek katanya, polis menemui pelbagai barangan yang disyaki digunakan untuk melakukan penipuan dan pengedaran dadah.

Antaranya termasuk alat menghisap dadah, sepeket dadah ketamin seberat 2.6 gram, tujuh paket ganja seberat 34.73 gram, seketul ganja mampat seberat 600 gram yang kesemuanya bernilai RM5,000.

Turut dirampas, dua pemacu kilat, enam unit komputer riba, 12 telefon bimbit, seunit alat pencetak, sijil dan dokumen yang disyaki palsu serta buku yang mengandungi skrip untuk menipu mangsa.

Ujarnya, saringan air kencing mendapati, tiga daripada enam suspek positif dadah jenis ganja manakala tiga lagi negatif dadah.

Kesemua suspek disiasat di bawah Seksyen 39B Akta Dadah Berbahaya 1952.

Sabit kesalahan boleh dihukum gantung sampai mati.

Suspek juga disiasat di bawah Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu yang sabit kesalahan boleh dipenjara 10 tahun, sebat dan denda.