Minuman keras dan rokok seludup lebih setengah juta berjaya dirampas dalam satu serbuan di sebuah premis di Kampung Gambaron, pada Jumaat.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.30 petang itu, tiga lelaki berusia 40 hingga 60 tahun disyaki pemilik premis menjual barangan seludup itu bersama dua pekerjanya, turut berjaya diberkas.

Pemilik premis merupakan warga tempatan manakala pekerjanya adalah warga asing Filipina dan Indonesia.

Pegawai Memerintah, Pasukan Gerakan Am (PGA) Batalion 20 Beluran, Asisten Komisioner Mohd Nasaruddin M Nasir berkata, bertindak atas maklumat orang awam sepasukan anggota segera dihantar ke lokasi terbabit bagi menjalankan serbuan.

Beliau berkata, sebaik tiba di premis itu, anggota bertugas diketuai Inspektor Mohd Nazrin Shah Zulhakim memperkenalkan diri sebagai polis kepada pemilik premis lalu menjalankan pemeriksaan.

"Dua pekerja kemudiannya ditemui sedang sibuk memunggah rokok dan minuman keras ke dalam lori.

"Pemeriksaan lanjut mendapati barangan berkenaan tidak bercukai dipercayai diseludup.

"Anggota bertugas turut merampas wang tunai sebanyak RM3,491 yang disimpan di kaunter premis berkenaan kerana disyaki hasil jualan barangan seludup," katanya dalam satu kenyataan media, pada Sabtu.

Beliau berkata, semua suspek diberkas dan barangan iaitu rokok seludup, arak seludup, lori dan wang tunai yang semuanya dianggarkan RM586,768 dirampas.

Tambah beliau, suspek bersama barang rampasan dihantar ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Beluran dan kes disiasat dibawah Seksyen 135 (1)(d) Akta Kastam 1967.