KUALA LUMPUR: UMNO menyampaikan sumbangan RM1 juta kepada Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (MAPIM) untuk Misi Bantuan Kemanusiaan 100 Kontena Malaysia ke Gaza, Palestin.

Menerusi catatan di Facebook hari ini, Presiden UMNO yang juga Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi berharap sumbangan itu dapat membantu rakyat Palestin terutama ketika sedang menempuh Ramadan dan Syawal yang bakal tiba.

"Ketika ini kita melihat di ruang media, saudara-saudara kita di Palestin sedang melalui penderitaan dan kesulitan yang teruk akibat kekejaman tentera Zionis.

"Saya ucapkan terima kasih seikhlasnya buat penyumbang khususnya ahli-ahli UMNO. Mudah-mudahan Ya Allah, diberikan ganjaran seluasnya kepada semua yang terlibat dan didoakan agar setiap infaq dan derma yang dihulurkan memberikan manfaat sebesar-besarnya buat penduduk Palestin di sana," katanya .

Sejak serangan rentas sempadan pada 7 Okt lepas, lebih 32,500 rakyat Palestin terbunuh dan lebih 74,900 cedera di tengah-tengah kemusnahan besar-besaran dan kekurangan barang keperluan.

Tentera Israel juga telah mengenakan sekatan ke atas Semenanjung Gaza menyebabkan sebahagian besar penduduk terutamanya penduduk di utara di ambang kebuluran.

-- BERNAMA