KUALA LUMPUR: Agensi pelancongan tempatan digesa memperhebatkan promosi kepelbagaian budaya negara ini dalam menarik lebih ramai kedatangan pelancong asing menjelang program Tahun Melawat Malaysia 2025 (TMM2025).

Presiden Persatuan Pelancongan Domestik Malaysia (MITA), Uzaidi Udanis berkata, beberapa agensi pelancongan tempatan tidak giat mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan yang ideal, sebaliknya mempromosikan percutian untuk rakyat Malaysia melancong ke destinasi antarabangsa seperti Korea Selatan, Jepun dan Turkiye.

"Ini secara tidak langsung akan merugikan negara kita. Mereka boleh mempromosikan negara luar, tetapi sekurang-kurangnya mereka juga harus promosikan negara kita sendiri juga," katanya pada sidang media mengenai program MITA Inbound Marketplace (MIM23), di sini pada Rabu.

Katanya, kebimbangan tersebut telah dimaklumkan kepada Menteri Pelancongan, Datuk Seri Tiong King Sing dalam pertemuan mereka di Putrajaya, semalam.

Oleh itu, katanya, mereka berharap melalui MIM23 dapat menggalakkan ejen pelancongan tempatan di seluruh negara mempromosikan Malaysia dalam kempen masing-masing dan bersedia dengan aturan program bagi menyambut kedatangan TMM 2025.

MIM23 telah menganjurkan tiga pelan hala tuju yang termasuk untuk memperjuangkan Syarikat Pengurusan Destinasi (DMC) tempatan di mana MITA berhasrat untuk memperkasakan DMC dan membantu mereka untuk berjaya dan berkembang menjelang TMM2025 yang memainkan peranan penting dalam menyampaikan pengalaman pengembaraan bernilai tinggi kepada pelancong.

Uzaidi berkata, MITA juga komited untuk mencipta pelancongan lestari tempatan dengan mempromosikan amalan pelancongan yang menyokong komuniti tempatan, memelihara warisan budaya seperti pertunjukan kebudayaan dan melindungi alam sekitar yang menawarkan pengalaman perjalanan yang tulen dan bermakna kepada pelancong.

Di samping itu, katanya, mereka sedang berusaha ke arah menguasai pasaran antarabangsa secara langsung melalui inisiatif digital bertujuan mempromosikan Malaysia sebagai destinasi pelancongan utama dan membantu pemain pelancongan tempatan untuk berhubung dengan pasaran antarabangsa secara langsung.

"Pihak menteri telah bersetuju dan akan memberitahu kepada agensi di bawah kementeriannya untuk bekerjasama dengan kita, beliau akan mengarahkan jabatan kebudayaan untuk mengadakan satu petunjukan budaya," katanya, sambil menambah Bali, Indonesia dan Phuket, Thailand, menawarkan pelbagai pertunjukkan kebudayaan pada waktu malam bagi pelancong.

Sementara itu, Uzaidi turut menggesa Malaysia Aiports Holding Berhad (MAHB) ntuk berusaha secara aktif menarik lebih banyak penerbangan masuk ke Malaysia serta mengadakan lebih banyak aktiviti di lapangan terbang untuk meraikan ketibaan pelancong.

"Ini adalah detik kritikal bagi industri pelancongan di Malaysia, dan kami komited untuk melakukan segala yang kami mampu untuk membantu ahli kami membuat persediaan untuk TMM2025," katanya.

-- BERNAMA