KUALA LUMPUR: Kemampuan kerajaan untuk memberi bantuan kepada rakyat bukan isu utama ketika ini.

Sebaliknya, bagaimana dan apa bentuk bantuan yang disalurkan kepada rakyat menjadi persoalan besar.

Ketua Pakar Ekonomi, Bank Islam Malaysia Berhad, Dr Mohd Afzanizam Abdul Rashid berkata usaha memelihara ekonomi perlu berterusan terutama dalam membantu individu dan perniagaan yang terjejas akibat impak COVID-19.

"Bukan masalah ruang (nilai ambang) itu sendiri kerana ruang itu memang ada.

"Cuma apa bentuk bantuan yang akan diumumkan dan keberkesanannya. Kemudiannya, berapa cepat bantuan itu sampai ke golongan yang disasarkan.

"Itu merupakan intipati yang perlu ditekankan kerana dari sudut keupayaan atau 'threshold' memang ada, dan dalam kadar yang selesa.

"Keutamaan sekarang adalah dari segi ekonomi, kita nak pastikan ekonomi terutama bagi mereka yang terjejas, golongan PKS itu dipelihara supaya kesan itu dapat diminimumkan sebaik mungkin," katanya ketika ditemu bual Astro AWANI.


Niaga AWANI: Analisa Ekonomi | Kesan permulaan PKP lebih ketat

Mengulas berkenaan pelaksanaan moratorium kepada individu dan perniagaan terutama PKS, Mohd Afzanizam berkata, ia masih perlu dilaksanakan.

Bagaimanapun, moratorium itu perlu secara bersasar terutama bagi mereka yang terkesan dan amat memerlukannya.

"Dalam masyarakat kita ini, tak semua terkesan secara 100 peratus kerana kesannya bercampur-campur.

"Bagi mereka yang masih mempunyai pekerjaan terutamanya di sektpor awam, sektor syarikat berkaitan kerajaan (GLC) atau (GLIC) dan sebagainya, gaji mereka masih macam biasa.

"Kalau kita nak bagi moratorium secara automatik atau moratorium secara pukal ini, saya kira itu satu pembaziran," jelasnya.