Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) mengkaji teknologi yang dapat digunakan untuk memantau tahap pencemaran sumber air yang membolehkan amaran awal dikeluarkan sebelum keadaan menjadi serius.

Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata beliau sudah meminta Ketua Setiausaha MOSTI , Datuk Dr Siti Hamisah Tapsir untuk berbincang dengan Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA) Datuk Seri Dr Zaini Ujang, mengenainya.

“Perkara-perkara sebegini (pencemaran sumber air) mesti dikesan dengan lebih awal. Sudah ada teknologi sedemikian, tapi saya rasa belum cukup baik.

"Saya berharap kami dapat melihat peranan teknologi yang berkesan untuk memantau pencemaran air secara proaktif," katanya pada sidang media selepas melancarkan Geran Padanan Impal Sosial di Pusat Sains Negara, Bukit Damansara pada Jumaat.

Beliau mengulas mengenai gangguan bekalan air di1,292 kawasan di Lembah Klang yang berpunca daripada pencemaran di Sungai Gong, Rawang, yang menyebabkan loji rawatan air (LRA) terpaksa ditutup.

Sementara itu, beliau berkata Jabatan Kimia akan menyerahkan keputusan analisis sampel air mentah yang tercemar di kawasan sungai berkenaan kepada Jabatan Alam Sekitar (JAS), dalam masa beberapa hari lagi.


BACA: Operasi Air Selangor: Gangguan bekalan air dijangka lebih lama

Katanya, Jabatan Kimia sudah menerima sampel sebenar daripada kilang yang disyaki terbabit melakukan pencemaran itu daripada Lembaga Urus Air Selangor (LUAS), Kementerian Kesihatan dan JAS.

“Jabatan Kimia sedang membuat analisis Volatile Organic Compound (VOC) bagi empat sampel yang diterima daripada Kementerian Kesihatan, analisis VOC Hidrokarbon bagi empat sampel daripada LUAS dan analisis mengenai buangan terjadual bagi sampel JAS.

“Semua ini sedang dianalisis Jabatan Kimia dan saya sudah arahkan mereka mempercepatkan analisis ini.
"Sebaik saja keputusan diketahui, kita akan serahkan kepada JAS untuk tindakan lanjut," katanya.

Dalam perkembangan yang sama, beliau berkata hukuman yang lebih berat perlu dikenakan terhadap mana-mana pihak yang melakukan pencemaran terhadap sungai di negara ini.

Beliau mengesyorkan kepada kementerian yang terlibat untuk mengadakan perbincangan dengan jemaah menteri untuk meningkatkan hukuman kepada pihak yang bertanggungjawab mencemarkan sumber air di negara ini.

Sebanyak 1,292 kawasan di tujuh wilayah di sekitar Lembah Klang mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual bermula Khamis selepas empat Loji Rawatan Air (LRA) dihenti tugas ekoran insiden pencemaran bau berkenaan.

BACA: Loji Rawatan Air Sungai Selangor, Rantau Panjang masih ditutup

BACA: Kilang disyaki jadi punca pencemaran Sungai Selangor disita, dikompaun

Tujuh wilayah tersebut ialah Kuala Lumpur, Petaling, Klang/Shah Alam, Kuala Selangor, Hulu Selangor, Gombak dan Kuala Langat.