KUALA LUMPUR: Undang-undang berkaitan Perkhidmatan Parlimen akan dibentang dan diluluskan selepas perbincangan, libat urus dan mendapat persetujuan Speaker Dewan Rakyat serta Dewan Negara.

Menerusi Memorandum Persefahaman (MoU) Transformasi dan Kestabilan Politik yang diterbitkan hari ini, persetujuan bersama itu hendaklah dicapai bagi mewujudkan semula kebebasan kewangan dan pentadbiran Parlimen.

Selain itu, klausa berkenaan, yang diletak di bawah 'Pembaharuan Parlimen' MoU berkenaan, hendaklah dilaksanakan dalam tempoh tidak lewat dari Mesyuarat Kedua Penggal Ke-5 Parlimen (Tahun 2022).

Enam perkara yang dipersetujui kerajaan dan pembangkang selain Pembaharuan Parlimen ialah - Pemerkasaan Pelan COVID-19; Kebebasan Institusi Kehakiman; Perjanjian Malaysia 1963 (MA63); dan penubuhan Jawatankuasa Pemandu.

BACA: BACA: MoU Transformasi: Keahlian MPN seimbang untuk kerajaan dan pembangkang

MoU bersejarah itu telah ditandatangani Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, manakala pembangkang diwakili Datuk Seri Anwar Ibrahim (Ketua Pembangkang), Lim Guan Eng (Setiausaha Agung DAP), Mohamad Sabu (Presiden Amanah) dan Datuk Seri Wilfred Madius Tangau (Presiden UPKO).

Dalam pada itu, MoU berkenaan turut menggariskan agar penstrukturan semula Jawatankuasa Pilihan Khas sedia ada, serta menambah lagi Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen mengikut keperluan.

Selain itu, keanggotaan Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang dalam Jawatankuasa Khas berkenaan perlu seimbang berdasarkan kadar parti masing-masing di dalam Majlis Mesyuarat, selaras dengan Perkara 82(1) Peraturan Mesyuarat.

“Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen perlu dipengerusikan secara sama rata oleh Ahli Parlimen kerajaan dan pembangkang.

“Sejajar dengan jangkaan bebanan tugas yang akan bertambah dalam melaksanakan fungsi semak dan imbang dengan lebih efektif, Kerajaan Persekutuan akan menyediakan kakitangan sokongan dan elaun yang berpatutan kepada semua Pengerusi Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen,” menurut dokumen itu lagi.

MoU berkenaan turut menetapkan peruntukan sama rata kepada semua Ahli Dewan Rakyat yang terlibat dalam persefahaman ini, bagi menjamin khidmat berkesan dan manfaat akhir dinikmati rakyat.

Selain itu, Ketua Pembangkang Dewan Rakyat akan diberi hak dan kemudahan yang sewajarnya supaya beliau dapat melaksanakan tanggungjawab dengan lebih efektif.

Kesemua perkara ini, menurut MoU berkenaan, akan dilaksanakan serta-merta.

Bagi Kebebasan Institusi Kehakiman pula, badan berkenaan akan diberi kebebasan sepanjang masa, supaya keadaan yang lebih kondusif untuk rakyat dan negara.

Selain itu, kedua-dua pihak akan memperkukuh usaha ke arah pelaksanaan perkara-perkara termaktub dalam MA63.

Keenam-enam perkara yang digariskan dalam MoU, termasuk perjanjian lain yang terkandung di dalamnya, akan dikelola oleh sebuah Jawatankuasa Pemandu, dengan keanggotaan kerajaan dan pembangkang masing-masing seramai lima orang.

“Status ini Jawatankuasa Pemandu ini akan berkuat kuasa sepanjang tempoh Memorandum Persefahaman ini berkuat kuasa dengan terma rujukan yang dipersetujui kedua-dua pihak.

“Jawatankuasa Pemandu ini hendaklah bermesyuarat sekurang-kurangnya dua minggu sekali, atau mengikut jadual yang dipersetujui kedua-dua pihak,” menurut MoU itu lagi.