KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin kekal sebagai pemimpin mendapat sokongan tertinggi dengan 51 peratus diikuti Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang dengan sokongan popular sebanyak 34 peratus.

Firma penyelidik, O2 Malaysia dalam satu kenyataan memaklumkan tinjauan mereka juga mendapati Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng mendapat 30 peratus, diikuti Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (26 peratus); Presiden Amanah, Mohamad Sabu (22 peratus) manakala Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menduduki kedudukan terbawah (11 peratus).

Dalam pada itu, tinjauan turut mendapati, sokongan popular terhadap bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad pula terus merosot daripada 40 peratus pada suku kedua tahun lalu kepada 33 peratus pada suku pertama tahun ini.

Kajian berkenaan juga mendedahkan, populariti bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak meningkat kepada 27 peratus berbanding 21 peratus pada suku ketiga tahun lalu.

Kajian dijalankan di antara 26 Mac sehingga 9 April itu untuk mengenal pasti tahap sokongan pengundi dan kecenderungan terhadap perkembangan politik semasa.

Seramai 1,582 responden terdiri daripada 54 peratus Melayu Semenanjung, Cina (28 peratus), Bumiputera Sabah dan Sarawak (11 peratus) dan India (7 peratus).

Responden dipilih dalam lingkungan usia 18 tahun ke atas, berdasarkan kaedah persampelan rawak yang mewakili kumpulan umur, jantina, etnik dan kawasan DUN.

Dalam pada itu, tinjauan pada suku pertama tahun ini juga mendapati kumpulan konservatif mendapat sokongan 53 peratus suara popular berbanding 47 peratus yang diperoleh oleh blok liberal.

Bagaimanapun, dalam persaingan pelbagai sudut, perpecahan blok konservatif akan lebih ketara berkemungkinan terjadi.

Sementara itu, dalam kalangan pengundi blok konservatif, 58 peratus akan memilih Perikatan Nasional (PN) dan selebihnya BN (42 peratus).

Sebagai perbandingan, undi blok liberal akan menumpukan perhatian kepada Pakatan Harapan (77 peratus) berbanding MUDA yang hanya memperoleh 23 peratus pengundi blok liberal.

Perpecahan antara parti di kedua-dua bahagian akan memberi manfaat kepada Pakatan
Harapan memperoleh undi popular sebagai gabungan pada 36 peratus, sementara PN (31 peratus) dan diikuti BN (22 peratus) serta MUDA (11 peratus).

Hasil kajian juga menunjukkan bahawa pengundi BN dan Pas mempunyai kecenderungan berbeza terhadap jenis politik kerjasama yang berkonsep 'Perpaduan Ummah'.

Tinjauan juga menunjukkan, 59 peratus pengundi BN condong ke arah Muafakat Nasional (MN), diikuti oleh PN sebanyak 41 peratus.

Sementara itu, pengundi Pas lebih menerima PN, di mana 67 peratus menyatakan sokongan mereka berbanding MN (33 peratus).

Tinjauan yang dilakukan juga mendapati pengundi BN dan Pas lebih cenderung mengadakan
kerjasama politik antara BN dan PN sekiranya timbul isu pemerintahan atau parti yang tidak boleh menguasai majoriti.

Hasil kajian menunjukkan bahawa 66 peratus pengundi BN dan 53 peratus pengundi Pas bersetuju dengan idea kerajaan perpaduan PN-BN.

Sementara hanya 21 peratus pengundi BN menerima penjajaran politik baru antara BN dan PH untuk membentuk kerajaan.