ALOR SETAR: Seorang nelayan yang sebelum ini dilaporkan hilang selepas dipercayai terjatuh ke laut sejak Jumaat lalu, ditemukan lemas di perairan Tanjung Dawai, dekat Yan, kira-kira pukul 11.45 pagi tadi.

Pengarah Agensi Penguatkuasaan Maritim Malaysia (APMM) Zon Maritim Kuala Kedah Komander Maritim Noor Azreyanti Ishak berkata, mayat mangsa Mohd Rizal Ismail, 34, yang terapung dan lengkap berpakaian ditemui kira-kira 8.5 batu nautika dari lokasi dia dilaporkan terjatuh.

"Mangsa bersama dua rakannya menaiki sebuah bot nelayan untuk menangkap ikan di laut pada Jumaat lalu, sebelum disedari hilang ketika sedang melabuhkan pukat di kawasan perairan Tanjung Dawai kira-kira 11 malam pada Jumaat lalu.

"Ketika kejadian mangsa tidak memakai jaket keselamatan serta memakai baju berwarna putih dan hanya berseluar pendek," katanya dalam kenyataan di sini, hari ini.

Katanya, dengan penemuan itu, operasi mencari dan menyelamat yang turut disertai Polis Diraja Malaysia, Angkatan Pertahanan Awam dan beberapa bot nelayan tempatan ditamatkan kira-kira 2.30 petang tadi.

Katanya, mayat mangsa telah diserahkan kepada pihak polis dan dibawa ke Hospital Sultan Abdul Halim, Sungai Petani untuk tindakan lanjut.

Dalam pada itu, Noor Azreyanti menyeru orang ramai untuk melaporkan sebarang kejadian kecemasan atau kemalangan di laut melalui talian kecemasan 24 jam MERS 999 atau menghubungi Pusat Operasi Maritim Malaysia Zon Maritim Kuala Kedah di talian 04-7310579.

-- BERNAMA