KUALA LUMPUR: Sebanyak 1,591 kemalangan direkodkan pada hari kelapan Op Selamat 19 sempena Tahun Baharu Cina di seluruh negara, pada Rabu.

Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Seri Mat Kasim Karim berkata, statistik kemalangan itu membabitkan 1,891 kenderaan.

Berdasarkan statistik jumlah kemalangan mengikut kenderaan, kereta mencatatkan 1,341, pacuan 4 roda (241), motosikal (209), lori (44), bas (11), van (41), teksi (3), manakala ambulans sebuah," katanya dalam kenyataan pada Khamis.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) menerusi JSPT pada Isnin menggunakan pendekatan advokasi dan kempen keselamatan jalan raya dalam usaha meminimumkan kadar kemalangan jalan raya dan meningkatkan kawalan pencegahan jenayah pecah rumah sepanjang musim perayaan.

Inisiatif yang dilaksanakan adalah langkah pencegahan kemalangan jalan raya, memberi penekanan berkenaan keselamatan di jalan raya di samping mendidik pengguna mengamalkan sikap pemanduan berhemah dan mematuhi undang-undang jalan raya.