KUALA LUMPUR: Baru lima minit Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Siti Zailah Yusoff melakukan penggulungan, Dewan Rakyat hari ini bertukar  'panas' apabila pembangkang membangkitkan mengenai Akta Gangguan Seksual.

Perkara itu berlarutan sehingga beliau selesai menggulung.

Hannah Yeoh (PH-Segambut): Jadi soalan tidak dijawab Yang Berhormat, saya minta timeline sahaja, sebab jawapan ini kita belum dengar sejak...

Siti Zailah (Pas-Rantau Panjang): Sejak bila?

Hannah Yeoh: Sebelum PKP (Perintah Kawalan Pergerakan).

Siti Zailah: Sebab sebelum ini Yang Berhormat (Hannah Yeoh) yang menggulung. Jangan buat tuduhan, kita telah sebut beberapa kali isu gangguan seksual ini.

Insyaallah kita sedang berusaha agar hujung tahun ini kita boleh bentangkan dan draf berkaitan warga emas ini sedang disusun. Saya kira Yang Behormat sebagai mantan timbalan menteri (Wanita, Keluarga dan Masyarakat) tahu perkara ini. Biarkan saya teruskan jawapan (penggulungan) saya. Banyak lagi isu yang belum disentuh.

Lim Lip Eng (PH-Kepong): Timbalan menteri jangan marah-marah ya.

P. Kasthuriraani (PH-Batu Kawan): Isu yang ingin saya bangkitkan, Pakatan Harapan (PH) dalam 22 bulan sedang bersedia untuk membentangkan stalking sebagai jenayah dan rang undang-undang baharu Akta Gangguan Seksual.

Siti Zailah: Yang Berhormat saya tak bagi laluan kepada Yang Berhormat. Isu ini saya belum sampai lagi. Ada jawapan kepada isu Yang Berhormat bangkitkan.

Dewan kecoh, MP pembangkang tak puas hati Siti Zailah tak jawab soalan


Kasthuriraani: Sebelum ini ramai menteri pun tak cukup masa untuk bagi jawapan bertulis.

Siti Zailah: Kalau Yang Berhormat PH masa 22 bulan pun tak sempat bentang, jangan soal ini.

Kasthuriraani: Sebab ada Langkah Sheraton (perubahan kerajaan).

Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Mohd Rashid Hasnon: Ahli Yang Berhormat, baru lima minit timbalan menteri nak bercakap, minta dia jawab dulu. Ada dalam jawapan dia, sabar.

RSN Rayer (PH-Jelutong): Yang Berhormat kes Adib (Muhammad Adib Mohd Kassim) apa jadi? Dulu sebelah sini kes Adib bising-bising. Sekarang tak ada apa pun. What you have done for case Adib?

Siti Zailah: Itu bukan di bawah kementerian kami.