SITUASI di kem pelarian selalu mendapat perhatian dunia, termasuk jumlah bantuan kemanusiaan yang berjaya diterima hasil sumbangan orang ramai.

Namun situasi di kem pelarian di Calais, Perancis dekat di hati pasangan suami isteri dari Malaysia yang membangunkan sistem pengedaran makanan di sana.

Projek itu kini dikenali sebagai 'Kitchen in Calais', bagi memastikan kemudahan dapur dapat disediakan untuk membantu golongan pelarian, khususnya bila musim sejuk tiba.

“Oleh kerana tidak banyak laporan tentang Calais, sumbangan dan bantuan datang begitu lambat.

"Saya tahu terdapat tempat lain yang turut menempatkan pelarian namun mereka di Calais juga perlu makan, tidur and mendapat barang keperluan asas,” kata Sofinee Harun dalam laman web penajaan dana orang ramai GoFundMe.com.

Pada September 2015, Sofinee Harun dan suaminya Jamalulail Ismail membangunkan sistem pengedaran makanan di Calais, Perancis. Gambar: Facebook/Kitchen in Calais

Sofinee memerlukan 50,000 pound (RM291,638.38) dan kini berjaya mengumpul 18,729 pound (RM109,236) hasil sumbangan orang ramai.

Antara lain, wang berkenaan akan digunakan untuk memasang dapur gas dan bekalan tong gas yang mencukupi dalam tempoh panjang.

“Memberi mereka dapur gas dapat membantu mereka untuk masak tanpa masalah. Selain itu, mereka boleh membuat teh panas dan mendidih air untuk membasuh tangan.

“Dari pengalaman saya, saya boleh katakan ia memang susah tanpa peralatan untuk masak atau mendidih air,” katanya lagi.

Pelan jangka masa panjang adalah untuk menyediakan bekalan tong gas yang mencukupi. -Gambar: Facebook/Kitchen in Calais

‘Kitchen in Calais’ bermula pada September 2015 sebagai usaha untuk memberikan bantuan kepada golongan pelarian di Calais.

Pasangan suami isteri ini bermula dengan mendermakan 20 dapur gas dan jumlah itu ditambah hasil bantuan orang ramai.

Bantuan untuk membekalkan tong gas merupakan pelan jangka masa panjang mereka untuk membantu.

Kem pelarian ini menempatkan lebih kurang 2000 orang dari Afghanistan, Syria, Iraq, Eritrea dan Sudan.