Kerajaan akan menubuhkan Gabungan Khusus Sektor Industri yang dianggotai semua penggiat utama dalam sektor awam dan swasta untuk mewujudkan tindakan bersepadu bagi memerangi rasuah.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Paul Low Seng Kuan berkata pendekatan itu, yang pada peringkat awalnya disasarkan kepada sektor berisiko tinggi seperti pembinaan dan pengangkutan, akan memberi tumpuan terhadap sektor lain kemudiannya.

"Kami akan beri tumpuan secara sektor demi sektor dan usaha memerangi rasuah akan dikembangkan kepada semua industri, terutama industri yang paling berisiko berlakunya penyelewengan.

"Kami akan dapatkan komitmen semua pemegang kepentingan, dengan mula-mula sekali memastikan mereka tidak terlibat dengan amalan rasuah," katanya.

Low berkata demikian pada Perbincangan Meja Bulat Antarabangsa CISM (Sistem Integriti Korporat Malaysia) bersama Partnering Against Corruption Initiative - Forum Ekonomi Dunia, di sini hari ini.

Perbincangan itu turut disertai Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang, presiden Institut Integriti Malaysia Datuk Mohd Tap Salleh dan pengerusi Partnering Against Corruption Initiative (PACI) - Forum Ekonomi Dunia Elaine Dezenski.

Low berkata selain diwajibkan menandatangani Ikrar Integriti Korporat (CIP), syarikat terbabit juga digalakkan menubuhkan Jawatankuasa Tadbir Urus dan Integriti (CGI) untuk memastikan wujudnya pelaksanaan yang berkesan dan berterusan, terutama dalam syarikat besar.

Katanya setakat ini, 260 syarikat menandatangani CIP dan beliau berharap lebih banyak syarikat akan berbuat demikian.

Low berkata CIP boleh membantu menarik lebih banyak pelaburan asing kerana ia meningkatkan keyakinan pelabur untuk melabur di negara ini.

Kata Low beliau yakin rasuah boleh dicegah jika masyarakat menolak perbuatan keji itu.