YAN: Seorang pegawai bomba bantuan cedera selepas digigit seekor beruang matahari yang sesat di Kampung Kabu Sepuluh, Selengkoh Tengah, dekat Sungai Limau Yan, di sini, hari ini.

Mangsa Mohamad Nizam Hamid, 27, mengalami kecederaan parah terputus urat pergelangan tangan ketika cuba mengepung beruang itu untuk ditangkap.

Menurut Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Daerah Yan, PPgB Noorhamidi Ali, pihaknya menerima panggilan kecemasan pada jam 10 pagi dan sepasukan anggota dihantar ke lokasi.

Katanya, setiba di lokasi anggota bomba bersama penduduk kampung cuba mengepung beruang itu.

Bagaimanapun, secara tiba-tiba beruang matahari itu bertindak agresif dan cuma menyerang anggota bomba.

Beliau berkata, sementara menanti ketibaan pasukan Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan), anggota bomba cuba mengawal beruang berkenaan supaya tidak lari.

“Ketika (cuba mengawal) beruang itu jadi agresif (dan) kebetulan anggota saya berada di hadapan beruang, jadi bila dia (beruang) hendak lari, beruang itu terkam (anggota) cuba lari dan tergelincir dalam sawah dan ketika itu beruang berkenaan gigit tangan kiri dia (anggota),” kata Noorhamidi.



Noorhamidi berkata, mangsa diselamatkan anggota bomba yang lain dan bantuan anggota Angkatan Pertahanan Awam (APM) Yan dan terus dibawa ke Hospital Yan untuk rawatan lanjut.

Katanya, susulan itu anggota yang cedera dihantar ke Hospital Sultan Abdul Halim (HSAH) Sungai Petani untuk menjalani pembedahan.

“Tangan kiri dia dimaklumkan setakat sekarang mengalami kecederaan kemungkinan ada urat putus,” jelas Noorhamidi.

Beliau berkata, sehingga kini operasi menangkap beruang matahari itu sedang dilakukan dengan bantuan Perhilitan Negeri Kedah.