MEMBAKUT: Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi Datuk Zuraida Kamaruddin menyeru agar lebih ramai pekebun kecil menyertai Koperasi Penanam Sawit Mampan (KPSM) bagi memudahkan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) memantau dan membantu menyelesaikan permasalahan dihadapi pekebun berkenaan.

Beliau berkata KPSM bertanggungjawab untuk menyelaras dan memantau pengurusan jualan bagi memastikan proses lebih tersusun dan teratur selain berperanan sebagai 'orang tengah' antara pekebun dan MPOB atau pihak kementerian.

"KPSM ditubuhkan sebagai langkah strategik kerajaan melalui Kementerian Perusahaan Perladangan dan Komoditi (KPPK) bagi menjamin keterlibatan pekebun kecil dalam model ekonomi baharu yang memberi tumpuan kepada pengendalian koperasi serta industri kecil dan sederhana.

"KPSM menjalankan perniagaan yang memberi kesan langsung kepada peningkatan pendapatan ahli seperti jualan buah tandan segar (BTS) berkelompok dan pembelian input secara pukal selain boleh terbabit dalam perniagaan lain untuk memperkukuh status kewangan koperasi yang kemudian diagih sebagai dividen kepada ahli," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas merasmikan Pusat Timbang KPSM Kimanis Berhad di sini hari ini.

Pada masa yang sama, Zuraida mengalakkan lebih banyak koperasi ditubuhkan bagi memudahkan kerajaan untuk terus memberikan bantuan dan inisiatif kepada anggota koperasi.

"Sehingga Julai 2022, sebanyak 69 KPSM ditubuhkan di seluruh negara iaitu 24 di Semenanjung, 27 di Sabah dan 18 di Sarawak. Sebanyak 66 pusat timbang KPSM telah siap dibina sepenuhnya dan telah melaksanakan jualan kelompok BTS terus ke kilang dengan jumlah sebanyak 149,241 tan.

"Di Sabah, sebanyak 25 KPSM telah menjalankan urus niaga BTS berjumlah 222,389.32 tan, sekali gus memberi manfaat kepada 2,415 pekebun kecil yang menjadi ahli," katanya.

Mengulas mengenai KPSM Kimanis Berhad, Zuraida berkata ia telah ditubuhkan pada 15 Julai 2020 dengan keahlian berjumlah 56 orang setakat Julai 2022.

-- BERNAMA