KUALA LUMPUR: Penyedia perkhidmatan awan Antarabangsa, Amazon Web Services (AWS) mengumumkan untuk melabur kira-kira RM25.5 bilion dalam tempoh 15 tahun untuk wilayah infrastruktur baharunya di Malaysia, sekali gus mengesahkan kepentingan negara yang semakin membangun sebagai hab digital pilihan di ASEAN.

Menteri Komunikasi dan Digital Fahmi Fadzil berkata pembangunan itu adalah sokongan yang terang terhadap keupayaan dan kapasiti Malaysia yang membolehkan negara memangkinkan pertumbuhan ekonominya.

"Saya juga ingin mengambil kesempatan ini untuk memuji usaha pelbagai kementerian dan agensi yang terlibat dalam membawa AWS ke negara kita.

"Ini termasuk Perbadanan Ekonomi Digital Malaysia (MDEC), Agensi Penggalakan Pelaburan digital peneraju di bawah bidang kuasa Kementerian Komunikasi dan Digital (KKD)," katanya dalam teks ucapan pada sesi ucapan menteri sempena AWS Cloud Day Malaysia.

Teks ucapan Fahmi disampaikan oleh Timbalan Menteri Komunikasi dan Digital Teo Nie Ching.

Fahmi berkata KKD melalui MDEC telah memulakan dan memperjuangkan Dasar Awan Pertama, yang ternyata menjadi salah satu faktor keputusan utama untuk pelaburan pusat data penskalaan hiper di Malaysia.

"Komitmen kami terhadap penggunaan teknologi awan untuk semua aplikasi, platform dan infrastruktur baharu, dalam memajukan perkhidmatan kerajaan dan rakyat kepada alatan dan aplikasi, akan kekal teguh.

"KKD, MDEC dan kerajaan Malaysia, akan terus menawarkan sokongan dan kemudahan kepada AWS, khususnya dalam bidang dasar yang berkaitan dengan perlindungan data, privasi dan keselamatan, peraturan perkhidmatan awan, dan sambungan berkelajuan tinggi," katanya.

Fahmi seterusnya menghuraikan lebih lanjut bahawa selain potensi skalabiliti dan fleksibiliti yang akan mengubah operasi dan inovasi perniagaan, kehadiran AWS juga boleh menawarkan keselamatan yang diperlukan untuk mengikuti transformasi digital negara yang semakin berkembang pesat.

Beliau juga mengalu-alukan AWS ke dalam Malaysia Digital Fold, satu inisiatif strategik nasional baharu yang akan menawarkan pelabur fleksibel, tangkas dan cadangan yang relevan, dengan mengambil kira keperluan dan kehendak mereka hari ini dan esok.

Wilayah AWS baharu akan membolehkan pelanggan yang mempunyai keutamaan pemastautin data untuk menyimpan data dengan selamat di Malaysia, membolehkan pelanggan mencapai kependaman yang lebih rendah, dan memenuhi permintaan untuk perkhidmatan awan di seluruh Asia Tenggara.

Pelanggannya daripada syarikat pemula, perusahaan kepada organisasi kerajaan dan bukan untung akan dapat menggunakan teknologi termaju daripada perkhidmatan awan terkemuka dunia untuk memacu inovasi.

-- BERNAMA