Seorang pelayan karaoke mengaku tidak bersalah di Mahkamah Majistret di sini hari ini atas pertuduhan memiliki sebutir bom tangan, Sabtu lepas.

Tam Boon Wei, 40, didakwa memiliki bahan letupan iaitu sebutir bom tangan yang telah ditanam dengan niat menggunakannya untuk membahayakan nyawa atau menyebabkan kerosakan teruk kepada harta di kawasan tanah tepi longkang Blok B, De Tropicana Kondominium, Jalan Kuchai Maju 13, Brickfields di sini pada 11 pagi, 13 Jan lepas.

Pertuduhan mengikut Seksyen 7(b) Akta Bahan Letupan 1957 itu membawa hukuman penjara maksimum tujuh tahun atau denda sebanyak RM10,000 atau kedua-duanya, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Nur Farah Adilah Noordin menawarkan jaminan RM10,000 dengan seorang penjamin, bagaimanapun Tam yang diwakili peguam Shah Rizal Abdul Manan memohon jaminan rendah atas alasan dia penanggung tunggal keluarga serta isterinya sedang sarat mengandung anak ketiga.

Majistret Mahyudin Mohmad Som membenarkan tertuduh diikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 21 Feb untuk sebutan semula kes.

Di mahkamah sama, seorang peniaga S. Chandra, 41, mengaku tidak bersalah atas pertuduhan dengan curang menyalahgunakan wang sebanyak RM325,000 yang dikeluarkan oleh seorang individu menggunakan cek tunai bank daripada akaun semasa Hong Leong Bank milik bersama beberapa individu lain.

Dia dituduh melakukan kesalahan itu di Hong Leong Bank Cawangan Bandar Baru Sri Petaling, Jalan Radin Tengah, Bandar Baru Sri Petaling, Brickfields di sini pada 2.24 petang, 12 Mei 2015 mengikut Seksyen 403 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum lima tahun dan sebat dan boleh juga dikenakan denda, jika sabit kesalahan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Nur Farah Adilah Noordin menawarkan jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin manakala tertuduh yang diwakili peguam R.Vigneswaran memohon jaminan rendah atas alasan dia menanggung keluarga.

Majistret Mahyudin membenarkan tertuduh diikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin dan menetapkan 15 Feb untuk sebutan semula kes.

Sebelum ini, Chandra pernah didakwa di Mahkamah Sesyen atas 12 pertuduhan iaitu lapan pertuduhan menyalahgunakan wang dan empat pertuduhan menipu.

BERNAMA