KUALA LUMPUR : Pemandu kenderaan mewah Lamborghini yang terlibat dalam kemalangan melibatkan enam lagi kenderaan di Jalan Tun Razak pada 8 September lalu dijatuhi hukuman denda RM9,000 dan penjara wajib dua minggu selepas mengaku bersalah di Mahkamah Trafik Jalan Duta hari ini.

Menurut Ketua Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Sarifudin Mohd Salleh, tertuduh berusia 42 tahun itu mengaku bersalah kerana memandu secara melulu dan membahayakan di bawah Seksyen 42 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

"Hasil pertuduhan, pemandu motokar mengaku bersalah dan dikenakan hukuman denda RM9,000, penjara wajib dua minggu dari tarikh ditangkap.

"Sekiranya gagal membayar denda, akan dikenakan lima bulan penjara," jelasnya dalam satu kenyataan media pada Jumaat.

Tambah Sarifudin, pemandu terbabit juga tidak dibenarkan mengambil lesen memandu selama lima tahun.

"Kesalahan diendorskan pada lesen memandu serta dikenakan tindakan saman di bawah Seksyen 26(1) APJ 1987 kerana memandu kenderaan tanpa lesen memandu," jelasnya lagi.

BACA: Lamborghini rempuh Proton Perdana hingga terbalik

Dalam kejadian kira-kira jam 8.40 pagi pada 8 September lalu, kenderaan mewah Lamborghini yang dipandu lelaki terbabit dikatakan hilang kawalan sebelum merempuh sebuah Proton Perdana sehingga terbalik di Jalan Tun Razak menghala Bulatan Pahang.

Kemalangan itu turut melibatkan empat lagi kenderaan di lokasi kejadian.


Nahas | 5 kereta termasuk Lamborghini terbabit kemalangan