KUALA LUMPUR: Seorang pembantu pendaftaran kanan di Jabatan Pendaftran Negara (JPN) didenda RM8,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini, kerana menerima suapan RM2,000 sebagai upah membantu mempercepatkan proses kad pengenalan seorang remaja lelaki, tiga tahun lepas.

Hakim Azura Alwi menjatuhkan hukuman itu ke atas Wan Zulfadli Wan Zain, 42, selepas dia mengaku bersalah terhadap pertuduhan pilihan dan mahkamah memerintahkannya menjalani hukuman penjara enam bulan jika gagal membayar denda. Tertuduh membayar denda itu.

Azura turut menasihatkan tertuduh agar insaf dan tidak mengulangi kesalahan sama pada masa akan datang.

"Kamu patut bersyukur kerana kamu ada pilihan untuk diberi pertuduhan yang lebih ringan daripada pertuduhan di bawah Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Saya harap kamu menggunakan peluang tersebut dengan sebaiknya, perbaiki diri kamu dan mulakan kehidupan baharu," katanya.

Berdasarkan fakta kes, pada 11 Mac 2019, Bahagian Perisikan SPRM membuka satu aduan berkaitan Ops Japan iaitu aduan membabitkan sindiket permintaan dan penawaran wang rasuah melibatkan pegawai di JPN Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur (WPKL) dan runner (orang tengah) bagi menyelesaikan urusan berkaitan pengeluaran dokumen pengenalan diri oleh jabatan tersebut.

Dalam operasi tersebut, seorang pegawai SPRM menyamar sebagai runner kepada JPN manakala seorang pegawai JPN WPKL dilantik sebagai ejen perisik.

Sim Eng Hua, 60, telah berjumpa pegawai SPRM itu dan pegawai JPN berkenaan serta seorang runner kepada Sim di Paparich Publika Hartamas, pada 9.15 malam, 27 Feb 2020, dan memaklumkan bahawa remaja lelaki berumur 17 tahun itu anak angkat bukan anak kandungnya dan merasa takut untuk membuat permohonan kad pengenalan anaknya itu kerana pengesahan kelahiran di sebuah klinik bersalin.

Klinik berkenaan antara klinik yang diragui ketulenan dokumen pengesahan kelahiran oleh pihak JPN kerana kebanyakan kes adalah pengesahan dokumen palsu.

Pada 1 Okt 2020, pegawai SPRM itu menghubungi tertuduh melalu mesej aplikasi WhatsApp berkaitan proses mendapatkan kad pengenalan remaja terbabit dan setelah mengambil kad pengenalan di kaunter JPN, UTC Pudu, Sim memberi wang RM2,000 kepada pegawai SPRM berkenaan untuk diserahkan kepada tertuduh sebagai balasan mempercepatkan proses memperoleh kad pengenalan tersebut.

Mengikut pertuduhan, bapa dua anak itu didakwa sebagai pembantu pendaftaran kanan Gred KP22 yang bertugas di JPN, UTC Pudu di sini, menerima suapan RM2,000 daripada Sim melalui seorang lelaki sebagai upah membantu mempercepatkan proses kad pengenalan remaja berkenaaan sedangkan kelahirannya di sebuah klinik bersalin adalah diragui.

Kesalahan itu dilakukan di gerai makan bersebelahan Hotel Ancasa, Jalan Tun Tan Cheng Lock di sini, pada 6 Okt 2020, mengikut Seksyen 165 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara boleh sampai dua tahun atau denda atau kedua-duanya.

Semasa rayuan untuk meringankan hukuman, Wan Zulfadli yang tidak diwakili peguam merayu supaya dia hanya dikenakan hukuman denda yang rendah memandangkan dia penanggung tunggal keluarga perlu menyara isterinya yang cacat penglihatan serta dua anak.

"Isteri saya orang kurang upaya penglihatan dan tidak bekerja. Saya yang menguruskan rumah dan persekolahan anak-anak. Saya mohon hukuman denda yang rendah kerana saya tak ada banyak duit," katanya.

Timbalan Pendakwa Raya Nor Diana Nor Azwa memohon hukuman setimpal bukan sahaja memberi pengajaran kepada tertuduh, malah sebagai amaran dan peringatan kepada masyarakat agar tidak melakukan kesalahan sama.

"Kedudukan dan jawatan tertuduh sebagai seorang penjawat awam yang merupakan pembantu pendaftaran kanan Gred KP22 di JPN tidak sepatutnya menyebabkan tertuduh mengambil kepentingan peribadi melebihi kepentingan awam. Pihak pendakwaan mohon denda yang dikenakan terhadap tertuduh antara RM8,000 hingga RM15,000," katanya.

-- BERNAMA