Seorang pembantu tadbir sebuah jabatan kerajaan mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen Kuantan, di sini, atas 32 tuduhan membuat tuntutan palsu berjumlah RM209,233 di antara tahun 2014 dan 2017.

Tertuduh Mazuin Zulkifli, 33, membuat pengakuan itu di hadapan Hakim, Mohd Ghazali Mohamad Taib hari ini.

Mengikut kertas pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu ketika bertugas sebagai pembantu tadbir (Bahagian Pembangunan) di Jabatan Perhutanan Negeri Pahang.

Dia didakwa mengemukakan tuntutan menggunakan Borang Perubatan bagi tujuan rawatan kesuburan di Pusat Fertiliti Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) Kampus Kuantan di antara Oktober 2014 dan Oktober 2017.

Mazuin yang kini bertugas di Jabatan Pertanian Negeri Pahang mengemukakan tuntutan palsu berjumlah RM3,243 hingga RM9,000 menggunakan Borang Perubatan dan resit berkaitan rawatan yang sedang dilakukan di pusat fertiliti berkenaan.

Pendakwaan mengikut Seksyen 18 Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 2009 dilakukan Timbalan Pendakwaraya SPRM, Mohd Fadhly Mohd Zamry, manakala tertuduh diwakili peguam Datuk Syed Azimal Amir Syed Abu Bakar.

Pihak pendakwaan menawarkan ikat jamin RM50,000 bagi semua pertuduhan dengan seorang penjamin dan syarat tambahan iaitu pasport tertuduh diserahkan kepada mahkamah selain perlu melaporkan diri di Ibu Pejabat SPRM Pahang, dekat Indera Mahkota, setiap awal bulan sehingga perbicaraan kes itu selesai.

Hakim Mohd Ghazali bagaimanapun membenarkan tertuduh diikat jamin RM15,000 dan mengekalkan syarat tambahan seperti dipohon pihak pendakwaan.

Mahkamah menetapkan 29 April ini bagi tarikh penyerahan dokumen dan sebutan semula kes.