Langkah pembenihan awan perlu dilaksanakan segera bagi menangani kualiti udara tidak sihat di beberapa kawasan di selatan Semenanjung akibat jerebu, kata Timbalan Ketua Pengarah (Aplikasi) Jabatan Meteorologi Malaysia Dr Mohd Rosaidi Che Abas.

Beliau berkata langkah itu perlu dilaksana jika Bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) di kawasan yang dilanda jerebu semakin meruncing dan boleh menjejas kesihatan penduduk sekitar.

"Kalau tahap jerebu melebihi IPU yang ditetapkan, pembenihan awan perlu dilakukan bagi mengawal masalah jerebu itu, bagaimanapun, kalau hendak lakukan pembenihan awan tersebut, perlu lihat keadaan cuaca juga kerana sekiranya kawasan itu tiada awan, maka sukar untuk melakukan pembenihan awan," katanya ketika dihubungi Bernama.

Terdahulu, statistik IPU yang dikeluarkan Jabatan Alam Sekitar (JAS) setakat pukul 5 petang ini menyaksikan lima stesen berada pada tahap baik, 40 pada tahap sederhana manakala dua stesen, iaitu Bandaraya Melaka (IPU 150) dan Bukit Rambai di Melaka (IPU 129) mencatat bacaan pada tahap tidak sihat.

Dua stesen di Kota Tinggi (IPU 291) dan Larkin Lama (IPU 219) di Johor pula mencatat bacaan pada tahap sangat tidak sihat manakala satu stesen di Pasir Gudang mencatat bacaan IPU 333 iaitu paras bahaya.

Dr Rosaidi berkata masalah jerebu di beberapa kawasan di selatan negara merupakan satu masalah serius yang perlu diberi perhatian oleh JAS dan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

Beliau berkata MKN dan JAS perlu mencari jalan penyelesaian bagi mengatasi masalah itu, termasuk kaedah yang dicadang beliau iaitu melakukan pembenihan awan bagi menghasilkan hujan.

"Saya yakin jika berlaku masalah jerebu ini, MKN dan JAS sudah ada SOP (Prosedur Operasi Standard) mereka sendiri, jadi saya yakin mereka ada kaedah penyelesaian yang terbaik bagi mengatasi perkara itu," katanya.

Ditanya saranan untuk orang ramai yang tinggal di kawasan dilanda jerebu, beliau berkata mereka perlu mematuhi setiap arahan pihak berkuasa serta mengelak daripada melakukan aktiviti luar dalam keadaan cuaca tidak sihat itu.

Jerebu asap daripada kebakaran di Sumatera dibawa angin kencang yang bertiup dari arah barat daya atau barat, menjejaskan kualiti udara sebahagian kawasan di Johor dan Melaka.