KUALA LUMPUR: Pembinaan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE) ditangguhkan sehingga menerima laporan audit keselamatan daripada juruaudit bebas yang dilantik.

Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof berkata kerja pembinaan hanya akan dimulakan semula sekiranya pihak berwajib berpuas hati dengan hasil laporan juruaudit bebas berkaitan aspek keselamatan di tapak projek lebuh raya itu.

"Kerja hanya boleh dimulakan bila kita sudah berpuas hati bahawa segala proses dari sudut keselamatan untuk pekerja, orang awam dan segala aspek berkaitan dipenuhi di tapak berkenaan.

"Setakat ini, kita belum menerima laporan penuh daripada juruaudit bebas yang dilantik," katanya kepada pemberita selepas melancarkan Program Pembangunan Kontraktor Penyenggaraan (PPKP) 2021 di sini hari ini.

BACA: Siasatan tragedi SUKE siap dalam tempoh sebulan - JKKP

BACA: 
Prolintas, SUKE lantik juruaudit bebas laksana audit keselamatan - LLP

BACA: Insiden kren SUKE: Identiti tiga mangsa maut dikenal pasti

Selain SUKE, Lebuhraya Duta-Ulu Kelang (DUKE) dan Projek Lebuhraya Lembah Klang Timur (EKVE) juga akan diaudit oleh juruaudit bebas yang telah dilantik.

Mengenai punca sebenar kejadian, Fadillah berkata siasatan masih dilakukan Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (JKKP) kerana ia berkaitan dengan peralatan di tapak pembinaan terbabit.

Pada 22 Mac lepas, tiga pekerja warga China maut manakala seorang pemandu cedera parah susulan insiden satu daripada komponen kren gantri terjatuh di tapak pembinaan Lebuhraya SUKE berhampiran Puncak Banyan, Persiaran Alam Damai, Cheras.

-- BERNAMA