Warga Indonesia, Siti Aisyah telah selamat berlepas ke kampung halamannya di Indonesia melalui sebuah penerbangan jet swasta dari Lapangan Terbang Subang, Selangor hari ini, selepas dilepaskan tanpa dibebaskan dari pertuduhan membunuh seorang warga Korea Utara pada 2017.

Siti Aisyah, 26, dilaporkan berlepas sekitar jam 4.30 petang susulan keputusan yang dibaca oleh Hakim Datuk Azmi Ariffin awal hari ini, selepas Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Iskandar Ahmad yang memberitahu mahkamah pihak pendakwaan menerima arahan untuk menarik semula pertuduhan terhadap Siti Aisyah mengikut Seksyen 254(1) Kanun Acara Jenayah.


Siti Aisyah yang kemudiannya telah mengadakan sidang media di Kedutaan Indonesia, di ibu negara sebelum pulang ke kampung halaman, turut berterima kasih kepada kerajaan Indonesia dan Malaysia kerana kejayaan rundingan kedua-dua pihak dalam proses pembebasannya.


Dalam sidang media berkenaan, Siti Aisyah turut menzahirkan kegembiraannya untuk bertemu dengan keluarga dan sanak saudara.


Mengikut pertuduhan, Siti Aisyah dan warga Vietnam, Doan Thi Huong didakwa membunuh Kim Chol bersama-sama empat lagi individu yang masih bebas di Balai Berlepas, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (klia2) Sepang kira-kira jam 9 pagi, 13 Februari 2017.

Kedua-dua wanita itu didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Prosiding pembelaan terhadap Doan sedang berjalan.