Muhyiddin

KUALA LUMPUR: Penambahbaikan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) akan dilaksanakan mulai 1 April depan akan mengurangkan kira-kira 70 hingga 80 peratus beban yang ditanggung guru sekarang

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, ia sekali gus membuktikan Kementerian Pendidikan sentiasa mengambil kira bebanan guru dalam pelaksanaan penambahbaikan PBS.

"Berdasarkan kajian kementerian dan input daripada guru-guru dan kesatuan-kesatuan guru, kita dapati terdapat tiga isu utama berkaitan perlaksanaan pentaksiran sekolah,'' katanya pada sidang media di bangunan Parlimen di sini.

Turut hadir, Presiden Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP), Hashim Adnan dan Presiden Kesatuan Gur-guru Lepasan maktab Semenanjung Malaysia (KKGLMSM), Datuk Jemale Paiman.

Pada majlis sama, Muhyiddin turut mengumumkan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang dimansuhkan tahun ini digantikan dengan Pentaksiran Tingkatan Tiga (PT3).

PBS merupakan transformasi daripada fokus peperiksaan kepada sistem pentaksiran pendidikan yang lebih holistik iaitu menilai aspek tertentu selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan.

Bagaimanapun, baru-baru ini, ia ditangguhkan selepas Kerajaan mengambil serius mengenai isu pelaksanaan PBS yang dibangkitkan oleh guru-guru di samping pandangan tentang kesannya terhadap murid.

Tambah Muhyiddin yang juga Menteri Pendidikan, antara penambahbaikan itu ialah guru tidak perlu lagi memasukkan data maklumat pencapaian murid secara dalam talian ke dalam sistem PBS seperti sebelum ini.

"Yang menjadi beban dahulu dikatakan kerana segala data-data yang penting, termasuk eviden dan deskriptor, perlu dimasukkan dalam data berpusat menerusi sistem online.

"Sekarang ini tidak perlu lagi. Bermakna maklumat itu yang memang sudah sedia ada pada guru-guru, disimpan oleh guru dalam sistem offline, ini semua ikut masa, keadaan dan kesesuaian guru,'' katanya.

Jelasnya, Kementerian Pendidikan juga akan mengadakan taklimat secara terperinci tentang konsep dan pelaksanaan PBS kepada pegawai-pegawai di Jabatan Pendidikan Negeri, Pejabat Pendidikan Daerah, pentadbir dan guru-guru.

Ujarnya, latihan dilihat satu aspek utama dalam memastikan guru dapat melaksanakan pentaksiran.

"Kerana itu kementerian akan berusaha mengadakan latihan supaya guru memahami konsep pentaksiran dan mengamalkannya dalam proses pengajaran dan pembelajaran, jelasnya.

Selain itu kata Muhyiddin, guru juga tidak perlu lagi menyediakan Fail Perkembangan Murid (FPM) dan Rekod Transit selain rekod perkembangan pembelajaran murid boleh dilakukan mengikut kesesuaian masa guru.

Tegasnya, Kementeriannya juga telah menetapkan Dokumen Standart Prestasi (DSP) yang menyebabkan guru terikat dengan pelbagai prosedur dipermudahkan menjadi Panduan Perkembangan Pembelajaran Murid.

"Bagi ibu bapa yang ingin mengetahui tahap pencapaian anak-anak mereka, pihak sekolah boleh menyediakan pelaporan pencapaian dengan mengadakan ujian bulanan, peperiksaan pertengahan tahun atau peperiksaan akhir tahun sekolah,'' katanya.

Jemaah Menteri pada 17 Disember 2010 bersetuju supaya PBS dilaksanakan sebagai sebahagian daripada program transformasi pendidikan dengan pelaksanaan di sekoleh rendah pada 2011 dan sekolah menengah pada 2012.

Bagaimanapun pada 11 Februari lepas, kementerian membuat keputusan untuk menangguhkan PBS dan mengkaji semula pelaksanaannya.