Tindakan seorang lelaki menceroboh gereja Holy Cross Chapel di Arau dekat sini semalam tidak menggugat keharmonian masyarakat sekitar, kata pengerusi gereja itu, Nelson Anthony.

Katanya walaupun terkejut dengan kejadian itu namun apa yang sebenarnya berlaku bukan disebabkan ketaksuban agama dan kaum.

"Kami tidak bertindak kasar terhadap lelaki itu kerana menyedari dia menghadapi masalah mental dan apa yang dilakukan tidak boleh dikaitkan dengan isu agama dan kaum," katanya ketika diminta mengulas kejadian itu.

Dalam kejadian Jumaat pagi, dua lambang salib dan dua buah patung dirosakkan oleh seorang lelaki berusia 27 tahun dan polis yang menerima laporan pukul 7.06 pagi menahan lelaki terbabit di perkarangan bangunan gereja itu.

Nelson berkata kerugian akibat kejadian itu dianggarkan kira-kira RM3,000 dan mereka akan berusaha untuk membaiki kerosakan itu secepat mungkin.

Sementara itu, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Perlis Supt Tengku Mohd Zailan Tengku Ahmad Shah berkata siasatan awal mendapati lelaki yang beralamat di Felda Nenering, Pengkalan Hulu, Perak itu menghadapi masalah mental.

Menurutnya, lelaki itu telah ditahan reman untuk siasatan lanjut.