KUALA LUMPUR: Seorang pengarah syarikat kerugian RM406,400 selepas diperdaya dengan tawaran untuk mendapatkan darjah Seri Utama Mahkota Wilayah yang membawa gelaran Datuk Seri Utama  dan sebidang tanah.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Kuala Lumpur, Asisten Komisioner Mohd Mahidisham Ishak berkata, pada 28 Mac lalu, lelaki berusia 33 tahun itu menerima panggilan daripada seorang individu yang memaklumkan bahawa kononnya pihak ístana' akan mengurniakan darjah Seri Utama Mahkota Wilayah dan sebidang tanah berkeluasan dua hektar.

Menurutnya, pada hari yang sama, mangsa yang terpedaya dengan 'tawaran' itu menyerahkan salinan maklumat serta butiran syarikat dan peribadi kepada individu tersebut di sebuah restoran di ibu negara.

"Pada 6 April lalu, pengadu diarahkan untuk memasukkan sejumlah RM9,400 ke dalam nombor akaun yang diberikan oleh suspek.

"Kemudian antara 30 April dan 17 Jun lalu, pengadu  sekali lagi memasukkan RM247,000 ke atas satu lagi akaun lain menerusi empat transaksi dan wang tunai RM150,000 seperti yang diarahkan suspek," katanya dalam kenyataan di sini, pada Ahad.

Mohd Mahidisham menambah, selepas bayaran itu dibuat, pengadu yang mengesyaki sesuatu kemudian membuat semakan dengan Jabatan Pendaftaran Pertubuhan ke atas akaun-akaun yang diberikan suspek berkenaan sebelum menyedari dirinya ditipu.

Beliau memberitahu, berdasarkan keterangan, mangsa hanya berjumpa dengan suspek sekali sahaja.

"Kita yakin terdapat tiga individu yang terlibat dalam penipuan ini," ujarnya lagi.

Kes itu katanya, disiasat mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan kerana menipu.

Dalam pada itu, Mohd Mahidisham menasihati orang ramai supaya tidak mudah terpedaya dan menggunakan saluran yang betul untuk mendapatkan gelaran atau anugerah.

"Jangan mudah terpedaya dengan tawaran yang diberikan tanpa memeriksa transaksi pembayaran yang dibuat," tambahnya.