KUALA LUMPUR: Seorang pengawal keselamatan didenda RM3,000 oleh Mahkamah Sesyen di sini hari ini kerana membuat penghantaran komunikasi jelik terhadap bekas ahli lembaga penasihat Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) Tan Sri Rashpal Singh Randhay di laman Facebook miliknya, dua tahun lepas.

Hakim M. M. Edwin Paramjothy menjatuhkan hukuman itu terhadap Mohd Alies Abd Manan, 59, selaku Orang Kena Saman (OKS) selepas lelaki itu menukar pengakuan kepada bersalah ketika sebutan kes berkenaan hari ini.

Mahkamah turut memerintahkan bapa kepada lima anak itu menjalani hukuman penjara tiga bulan jika gagal membayar denda tersebut.

Mohd Alies didakwa membuat dan memulakan penghantaran komunikasi bersifat jelik berkenaan menggunakan laman profil Facebook 'Alies Aliesz' dengan niat untuk menyakiti hati orang lain pada 4 Okt 2019.

Hantaran itu kemudian telah dibaca di Jalan Bukit Seputih Heights di sini pada 6 petang, 5 Okt 2019.

Pertuduhan dikemukakan mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta sama yang membawa hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara sehingga setahun atau kedua-duanya dan denda selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari kesalahan itu diteruskan selepas sabitan.

Terdahulu, Timbalan Pendakwa Raya Najihah Farhana Che Awang memohon hukuman setimpal sebagai pengajaran kepada Mohd Alies namun lelaki itu yang tidak diwakili peguam merayu denda minimum atas alasan dia hanya berpendapatan RM1,300 sebulan dan perlu menanggung keluarga.

Berdasarkan fakta kes, pada 6 Okt 2019, Rashpal telah membuat laporan polis berhubung video dan kenyataan di Facebook yang berunsur fitnah terhadapnya selepas menerima video klip daripada kawannya mengenai seorang lelaki sedang menari dan menyerupai dirinya dalam video tersebut.

Hasil siasatan mendapati video itu telah dimuat naik oleh OKS.

-- BERNAMA