Majoriti peniaga di negeri ini akur dengan keputusan larangan penjualan vape yang dimuktamadkan semalam, berkuat kuasa 1 Jan tahun depan.

Tinjauan Bernama di beberapa lokasi di sekitar Permas dan Kilang Bateri, Tampoi mendapati rata-rata pengusaha sedang berusaha untuk menghabiskan stok mereka.

Seorang peniaga, Roy Yau, 43, berkata pihaknya sudah sedia maklum tetapi akan menjalankan perniagaan sehingga tarikh larangan.

"Kami akan tutup kedai dan hantar stok termasuk cecair dan barangan vape kepada rakan niaga kami di Kuala Lumpur," katanya.

Pemilik kedai vape di Kilang Bateri, Mohd Izwandi Suhaimi, 29, berkata pihaknya akur walaupun terkejut dengan perintah larangan.

"Apa-apa keputusan yang dibuat kami terima. Kami akan terus berniaga macam biasa sampai hujung bulan ini untuk menghabiskan stok yang ada," kata beliau.

Mengenai vape yang tidak habis dijual, beliau berkata beliau akan memikirkan cara untuk menghabiskan.

Sementara itu orang ramai turut bersetuju dengan pengharaman penjualan vape.

Bekas penghisap vape yang mahu dikenali sebagai Wan, 28, berkata tindakan larangan adalah tepat kerana vape bukan sahaja mendatangkan masalah kesihatan malah berpotensi disalahgunakan.

"Saya menghisap vape kira-kira setahun. Selepas itu saya mengalami sesak nafas dan pemeriksaan doktor mendapati ianya berpunca daripada pengambilan vape," kata beliau.

Juruteknik ini berkata vape juga boleh disalah guna kerana cecairnya boleh diubah suai dan diisi sendiri oleh pengguna misalnya dengan dadah atau ganja.

Zul pula berkata vape boleh mempengaruhi remaja dan kanak-kanak bawah umur untuk mencuba kerana senang diperoleh dan dikatakan tidak membahayakan kesihatan selain asapnya yang berbau wangi.

Namun Noor Azlan Nardi, 42, berkata beliau dapat mengurangkan menghisap rokok apabila mengambil vape.

"Saya pernah hisap rokok antara dua hingga tiga kotak sehari. Saya tidak alami sebarang masalah kesihatan selepas menghisap vape," kata pengusaha vape ini.