SEREMBAN: Seorang peniaga hari ini mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini atas pertuduhan memperdagangkan dua wanita warga Indonesia bagi tujuan eksploitasi seks di Bahau, Jempol.

Tertuduh, Muhammad Soleh Abdullah, 36, membuat pengakuan itu di hadapan Hakim Datin Surita Budin.

Mengikut pertuduhan, Muhammad Soleh bersama seorang lagi yang masih bebas didapati antara November 2022 hingga 11 Mac lepas, pada 11.50 malam di Taman Khaya 2 Bahau, Jempol, memperdagangkan seorang wanita berusia 28 tahun bagi eksploitasi seks.

Bagi pertuduhan kedua, dia bersama seorang lagi yang masih bebas antara 2 Mac hingga 11 Mac, pada tempat dan waktu yang sama didapati memperdagangkan seorang lagi wanita berusia, 34, bagi tujuan yang sama.

Tertuduh didakwa melakukan kesalahan itu di bawah Seksyen 12 Akta Antipemerdagangan Orang dan Antipenyeludupan Migran (ATIPSOM) 2007.

Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Hafizah Zainul Hashimi manakala Muhammad Soleh diwakili peguam, M. Gobinathan.

Hakim kemudian menetapkan jaminan keseluruhan RM20,000 dengan seorang penjamin dan tertuduh perlu melaporkan diri di balai polis berhampiran sekali setiap bulan serta menyerahkan pasport kepada mahkamah.

Mahkamah turut mengarahkan supaya Muhammad Soleh tidak mengganggu saksi pendakwaan hingga kes selesai dan menetapkan 9 Mei ini bagi sebutan semula kes.

-- BERNAMA