KUALA LUMPUR: Sebagai usaha melestarikan alam sekitar, sekumpulan penuntut tahun akhir Universiti Teknologi MARA (UiTM) menghasilkan rekaan pakaian menggunakan tekstil daripada bahan dan bahantara semula jadi sepenuhnya.

Hampir 100 koleksi karya seni reka tekstil hasil buatan tangan yang menggunakan teknik batik lukis, batik retakan, ikat celup dan shibori dihasilkan 27 penuntut Sarjana Muda Seni Reka Tekstil universiti itu dipamerkan di Dyeco: Eksplorasi Eko Tekstil Pewarna Alami di Muzium Tekstil Negara di sini bermula semalam hingga 23 Feb ini.

Antara menarik perhatian, rekaan kimono oleh pereka Muhamad Faiz Zahurin, 24, menggunakan ubi keledek ungu bagi menghasilkan ekstrak berwarna ungu gelap yang mewarnai tekstil karyanya melalui teknik canting batik dan shibori (teknik ikat celup tradisional Jepun).

Beliau yang mengambil masa antara dua minggu hingga sebulan untuk menghasilkan pewarna pakaian itu berkata antara cabaran menghasilkan bahan alami itu adalah dengan memastikan suhu persekitaran sesuai bertujuan mendapatkan ton warna diinginkan.

"Bahan pewarna bertindak balas dengan persekitaran, ton warna berbeza akan dihasilkan bergantung kepada suhu, jika panas ia jadi lebih terang sebaliknya pewarna jadi gelap apabila suhu persekitaran lebih sejuk," katanya kepada Bernama.

Muhamad Faiz yang dipilih sebagai pelajar berprestasi keseluruhan terbaik bagi program berkenaan berkata ubi keledek ungu dipilih berikutan tidak ramai yang menggunakannya sebagai sumber pewarna asli memandangkan tanaman itu biasanya diimport dan jarang ditanam di Malaysia.

Nuranisa Ag Anak, 24, yang dinobatkan sebagai pereka terbaik program itu pula memilih kacang hitam dan bunga telang sebagai bahan utama dalam menghasilkan pewarna tekstil rekaannya.

"Saya juga menggunakan krim tartar sebagai bahan campuran atau mordant (pengikat warna) sebagai pengganti bahan sintetik sodium silicate," katanya yang menggunakan kaedah cuba jaya dalam menghasilkan pewarna alami itu.

Sementara itu, Pensyarah Kanan Jabatan Seni Reka Tekstil Kolej Pengajian Seni Kreatif UiTM Juita Jaafar Manap berkata program itu antara lain bertujuan menggalakkan dan mendedahkan pereka muda menghasilkan karya yang lebih lestari demi kelangsungan alam sekitar.

"Sebenarnya pewarna alami sudah dihasilkan dan diguna pakai sejak zaman nenek moyang kita lagi, jadi kita mahu menggalakkan amalan itu semula dalam mengurangkan bahan kimia dan sintetik yang berbahaya kepada ekologi alam," katanya.

Juita berkata penggunaan bahan semula jadi juga akan memudahkan pengurusan sisa tekstil yang mampu mengurangkan kadar pencemaran alam khususnya pencemaran air yang sering dikaitkan dengan industri pencelup dan tekstil.

Beliau berkata pihaknya juga sedang mengkaji kaedah menambah baik formula pewarna menggunakan bahan asli itu terutama dari segi aspek ketahanan warna yang merupakan kelemahannya berbanding pewarna sintetik agar berpotensi untuk dikomersialkan.

-- BERNAMA